0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eleverne må ikke blive taberne i skolekonflikten

Sammenbruddet må ikke udvande opbakningen til udviklingen af folkeskolen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Winther(Arkiv)
Foto: Mads Winther(Arkiv)

Lockout. Som det ser ud lige nu, vil skolegårde landet over stå tomme efter påskeferien.

Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Leder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Efter det dramatiske forhandlingssammenbrud i forligsinstitutionen fredag aften styrer situationen nu mod, at lærerne lockoutes, og folkeskolen reelt ikke åbner igen efter påskeferien. Det er der i sig selv ikke noget odiøst i.

Det er en iboende del af den danske model, at forhandlinger lejlighedsvis bryder sammen, og parterne tager en armlægning uden for forhandlingslokalerne, når andre muligheder er udtømte.

I stedet for konstante små konflikter, som man kender det fra andre lande, tager vi her til lands den store holmgang efter velafprøvede regler en meget sjælden gang i mellem. Det er her, folkeskolen er nu.

LÆS OGSÅ

Det vil ikke gå umærkeligt hen over os; hele pointen med en konflikt er, at den skal kunne mærkes.

Økonomisk hos de lockoutede lærere og hos resten af os - der jo i sidste ende repræsenteres af KL, uanset om man føler sig dækket ind af deres konfrontatoriske linje - som en forstyrrelse af den velorganiserede hverdag, som lærernes arbejde normalt muliggør, og det produkt, de leverer: undervisning af vores børn.

Men det er altså heller ikke dommedag, hverken for den danske model eller den danske folkeskole.

km

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage