Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

(Thomas Borberg/POLFOTO/Arkiv)

Simon Emil Ammitzbøll
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Simon Emil Ammitzbøll i debatindlæg: Skattelettelser ER velfærd

Skattelettelser handler om, at staten tager lidt færre penge fra de hårdtarbejdende danskere i et land, der i forvejen har verdens højeste skattetryk. Penge, som folk selv har tjent.

Simon Emil Ammitzbøll
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Socialdemokraterne taler hele tiden om, at der enten er råd til velfærd eller skattelettelser. Ikke begge dele, må man forstå. Venstrefløjen elsker fortællingen om, at det er enten eller. Men det er ganske enkelt ikke rigtigt. Hvem siger, at Liberal Alliance ikke vælger velfærd? Skattelettelser ER jo velfærd.

Hvis man slår op i ordbogen under ordet ’velfærd’, så står der, at velfærd i økonomisk teori er opfyldelse af forbrugerens behov. Er det ikke op til forbrugeren selv at vælge, hvad der er forbrugerens behov? Skal vi ikke give folk friheden til selv at vælge? Eller skal vi – som venstrefløjen mener – lade staten diktere, hvad der er vores behov?

Hvis man slår op i ordbogen under ordet ’velfærd’, så står der, at velfærd i økonomisk teori er opfyldelse af forbrugerens behov

Det ER velfærd at have flere penge mellem hænderne, så man kan købe en ny flyverdragt til sit barn, kan købe den bil, man altid har drømt om eller kan tage ud og rejse med sin familie. Jeg kunne blive ved. Pointen er, at staten ikke skal pådutte borgerne at have nogle bestemte behov. Forbrugerne bestemmer selv, hvad deres behov er.

Mange på venstrefløjen prædiker om, at man ’giver’ folk skattelettelser. Intet kunne være mere forkert. Skattelettelser handler om, at staten tager lidt færre penge fra de hårdtarbejdende danskere i et land, der i forvejen har verdens højeste skattetryk. Penge, som folk selv har tjent.

Jeg mener, at pengene hører bedst hjemme i borgernes lommer. Og jeg stoler på, at danskerne er ansvarlige nok til at forvalte flere af deres egne penge. Det modsatte vil jeg faktisk sige er at tale ned til borgerne, og det vil jeg ikke. Jeg har tillid til borgerne.

Hvis danskerne har friheden til i højere grad selv at styre deres egen tjente penge, så kan de selv finde ud af, hvad der er velfærd for dem. Velfærd for dem kan være at have råd til at hyre en barnepige en aften, så forældre kan hygge sig med et restaurantbesøg eller andet. Det skal de have friheden til. Det er jo en slags pasning, der kan sammenlignes med de ydelser, som det offentlige yder, men bare på andre tidspunkter af døgnet.

Hvis borgerne har flere af deres egne penge, så stoler jeg på, at de nok selv skal finde ud af, hvad der er velfærd for dem. Så nej, socialdemokrater og resten af den samlede venstrefløj i Danmark. Jeres spin omkring skattelettelser eller velfærd er kun spil for galleriet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden