Dyr kan ikke sige nej til sex

Sex med dyr er et overgreb. Derfor skal vi som vore nabolande have et forbud.

Dan Jørgensen

Det er forbudt i Sverige, Norge, Holland, Schweiz, England, Frankrig og Tyskland. Men i Danmark er sex med dyr i princippet stadig lovligt, fordi det skal kunne dokumenteres, at dyret har lidt overlast. En bevisbyrde der i sagens natur kan være svær at løfte.

Dyret har ikke mulighed for at sige til og fra, og derfor er der også en risiko for, at de bliver udsat for overgreb. For mig er det afgørende, at dyreværnsloven i spørgsmål om sex med dyr lader tvivlen komme dyret til gode.

Derfor vil jeg nu feje den retslige tvivl til side og skære det ud i pap, så det i dyreværnsloven står lysende klart. Sex med dyr skal ikke være tilladt.

Blandt forskerne er der ganske vist ikke enighed om, hvordan det påvirker dyrene – fysisk og mentalt – at skulle have sex med mennesker. Men spørger man Dyrenes Beskyttelse og DOSO (Dyreværnsorganisationernes samarbejdsorganisation), så lider dyrene overlast.

Danmark er fra flere sider blevet kritiseret for, at vores nuværende mangel på et forbud nærmest er en åben invitation til mennesker i Europa, der ønsker at udleve deres trang til sex med dyr.

Sådan et signal ønsker jeg ikke, at Danmark skal sende. Tværtimod skal vi op på samme dyrebeskyttelsesniveau, som de lande vi normalt sammenligner os med.

Jeg er tilhænger af det danske frisind, men ikke når det går ud over andre – der ikke har mulighed for selv at sige fra.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts