Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Den ultimative frækhed

Først stjæler statsministeren Venstres politik, hvorefter hun beskylder Venstre for ikke at have nogen

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svend Auken bemærkede i et vittigt øjeblik til Uffe Ellemann: ”Først pisser du på mig, og så siger du, jeg lugter”.

Thorning-Schmidt har netop lavet en omvendt Auken på Venstre.

Afslutningsdebatten i folketingssalen kom til at handle om Venstres planer for fremtiden. Igen og igen krævede statsministeren og hendes partipolitiske-strategobrikker svar på, hvad Venstre vil love vælgerne frem mod næste valg.

Socialdemokratiets store interesse for Venstres politik er overraskende. Afslutningsdebatten i folketingssalen kredser traditionelt om regeringens resultater og dens ambitioner for det kommende folketingsår. Hvorfor brugte statsministeren så ikke mulighed til, at fortælle vælgerne, hvad man vil bruge de politiske kalorier på i resten af perioden?

Svaret er, at statsministeren og hendes parti er løbet tør for gode ideer. Efter at have adopteret og familiesammenført Venstres valgløfter, er man løber tør for inspiration og har brug for en politisk vitaminindsprøjtning.

Virkeligheden er nemlig, at Helle har holdt alt, hvad Lars lovede før valget. Til gengæld har hun svigtet samtlige af sine betydelige valgløfter.

I kender hitlisten. Luftige projekter som 12 minutters mere arbejde, bankskat, millionærskat, tilbagerulning af efterlønsreform og dagpenge periode, ingen SU-reform, kønskvoter, betalingsring og markant billigere busbilletter indtager topplaceringerne.

Venstre er Danmarks reformparti. Vi står ved vores løfter om, at reformere arbejdsmarkedet, skabe nye arbejdspladser og få den offentlige sektor til at køre længere på literen.

Jeg er derfor nød til at spørge: Hvad vil regeringen de næste to år?

Regeringsgrundlaget er stort set er udtømt, og Thorning mangler et politisk projekt at videreføre.

Det kan selvfølgelig være, at jeg har overset noget vigtigt. Er det tilfældet, ser jeg frem til, at vakse læsere eller endda repræsentanter for regeringspartierne fortæller, hvad regeringsprojekt for resten af valgperioden er.

I min verden er der ingen grund til at sidde på magtens taburetter, hvis man blot vil administrere. Thorning og ministerholdet skylder derfor, at gøre det soleklart, hvad magten skal bruges til indtil næste valg.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden