Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nikita Klæstrup fra Konservativ Ungdom er træt af, at tynde pige udstilles og hånes i debatten om skønhedsidealer Kilde: politiken.tv / Producer: Henrik Haupt

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Modebladet Cover iscenesætter et sygt kvindeideal

Den ufattelig tynde model fortæller almindelige kvinder, at de er forkerte.

Jakob Engel-Schmidt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rystet er et slidt udtryk i den politiske debat. Men det er præcis, hvad jeg er efter at have set modebladet Covers seneste nummer.

Modesektionen fremmer et sygeligt kropsideal, hvor nummerets model poserer med tynde arme og gennemført magerhed om de fremskudte hofter. Siden fortæller lidt om mærkevaren og produktdetaljerne.

Jeg tillader mig at anholde Covers aktuelle modevalg og arrestere det gennemført sygelige kropsideal

Enhver pige der læser bladet bliver således introduceret for et kropsideal 99 procent af befolkningen ikke kan indfri. Jeg kender ikke den pågældende model, og ved intet og hendes forhold til mad eller sundhed. Jeg ved dog, at de fleste mennesker med et naturligt BMI aldrig kommer i nærheden af de ekstremt slanke og hundesultne former, som magasinets moderedaktør ønsker at fremme.

LÆS JAKOB OLRIK

De fleste modeller har smukke træk, mange gennemsnitsudseende mennesker misunder dem. Sådan har det været i generationer, og sådan vil det sandsynligvis fortsætte. Jeg vil ikke diktere moden og kommer selv aldrig på forsiden.

Jeg tillader mig alligevel at anholde Covers aktuelle modevalg og arrestere det gennemført sygelige kropsideal. Lidelser som anoreksi og bulimi blomstrer blandt den danske ungdom, hvor en unaturlig vægt og kalorietabeller optager en alt for stor plads i mange unge menneskers virkelighed.

Covers modesider bidrager destruktivt til det moderne kvindeideal og forstærker unge pigers selvhad ved at legitimere et kropsideal, hvor kun den ultratynde kvinde synes lykkelig og rigtig.

Den mindre venlige version er, at Cover dybest set er ligeglade, selv har bestilt materialet og ved at publicere indholdet har legitimeret den kvindeopfattelse, som modellen står for

Man må spørge sig selv, hvilke tanker går gennem redaktørens hoved, før vedkommende siger ja til at bringe et så uheldigt billede i et af landets førende modemagasiner.

Den venlige version er, at der er tale om en uheldig fejltagelse. Den mindre venlige version er, at Cover dybest set er ligeglade, selv har bestilt materialet og ved at publicere indholdet har legitimeret den kvindeopfattelse, som modellen står for.

LÆS DEBAT

Under den københavnske modeuge foreslår venstrefløjen rituelt sundhedscheck for modellerne på catwalken. Det er symbolpolitik, ligesom når debatten går i selvsving omkring 'plus-size-models', eller når andedammen går amok over et vovet kjolevalg.

I dette tilfælde er der langtfra tale om ligegyldigt pladder. Billedet er taget således, at modellen ser fuldstændig afpillet ud. Er det smukt? Nej, overhovedet ikke. Det udstiller et fuldstændigt sygt ideal. Kan det virkelig være mode? Det sørgelige svar er ja, for det er langtfra første gang herhjemme, at vi ser billeder af magre kvinder iført haute couture.

Mit håb er, at Covers moralsk anløbne modevalg medfører en heftig debat og bare en smule selvransagelse på moderedaktionen

Heldigvis er langt de fleste kvinder naturlige, og vi mænd er endnu mere naturlige, når det kommer til kropsvægt. Det er mig helt uforståeligt, at modebranchen fortsætter med at fremme et kvindeideal med helt tynde modeller.

Mit håb er derfor, at Covers moralsk anløbne modevalg medfører en heftig debat og bare en smule selvransagelse på moderedaktionen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden