Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Modeblad. Grænserne kan flytte sig, uden man opdager det, siger dagbladet Børsens moderedaktør om den tynde kvinde i Cover. Illustration fra Cover.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Moderedaktør: »Det er et ekstremt billede i dansk sammenhæng«

Spørger man folk i modebranchen er modellerne redskaber og skulpturer.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et foto af en ultratynd pige, der poserede med indadvendte fødder og dyrt modetøj i en billedserie i magasinet Cover, var i torsdags døgnets mest delte og debatterede på Facebook.

Brugerne var både vrede og forargede over modeserien med en ung kvinde, der var tynd i en grad, så ’anoreksi’ var et ord, der gik igen i mange af debatterne.

En af dem, der så billedet på Facebook, var Renée Toft Simonsen, tidligere topmodel og i dag forfatter og uddannet psykolog, og hun tænkte først, at der var tale om en form for awareness-kampagne.

»Jeg troede, at det var et statement omkring moden, og hvad den gør ved kvindekroppen. Noget, der var lavet med vilje for at få øjnene op for, hvilke idealer vi godtager«, siger hun til Politiken.

Hun kalder billedet for kvindefjendsk.

»Hvad er det for et ideal, man opstiller, når man hylder en lille pige, der er meget, meget afpillet. Det er perverst, at der ikke er nogen, der har set det og har sagt stop«.

Det undrer også Allan Kruse, der er brandingspecialist i modeindustrien for Vibroe Duckert & Partners og har fulgt modebranchen i 30 år.

»Det er utroligt, at det billede er sluppet igennem både modelbureau, fotograf, stylist og art director«, siger Allan Kruse.

Nikita Klæstrup fra Konservativ Ungdom er træt af, at tynde pige udstilles og hånes i debatten om skønhedsidealer Kilde: politiken.tv / Producer: Henrik Haupt

Ser modellen som en skulptur

Fagfolk har der ellers været nok af i forbindelse med den omtalte billedserie. Mindst 12 personer har haft deres blik og hænder på det omtalte billede.

Alene til skydningen af modeserien er otte personer krediteret for at være med – fotograf, stylist, hår- og makeupartist samt fire assistenter.

Dertil kommer, at både layouter og flere redaktører har taget stilling til serien, uden at nogen har stillet det åbenlyse spørgsmål: Er denne model ikke for tynd? Eller uden at nogen har sagt stop og har droppet billedserien.

Det er utroligt, at det billede er sluppet igennem både modelbureau, fotograf, stylist og art director

Hvordan kan sådan et billede komme i, uden at nogen af de mange involverede siger stop?

»Hvis jeg skal forsøge at forklare, hvad der kan være sket, er det, at der sker noget med én, når man i lang tid har arbejdet med modebilleder. Man vænner sig til, hvordan modeller ser ud, og grænserne kan flytte sig, uden at man opdager det. Så noget, der er et chok for omverdenen, ses ikke nødvendigvis sådan indefra. I hvert fald ikke før man bliver gjort opmærksom på det«, forklarer Rikke Agnete Dam, som er moderedaktør på Dagbladet Børsen, og som i sine seks år som chefredaktør på modemagasinet Costume har haft det overordnede ansvar for stribevis af modeserier.

Rikke Agnete Dam peger på et andet aspekt:

»Det er ikke en undskyldning, men man kasserer ikke bare en modeserie. Det er det dyreste i et modemagasin, og man har haft et kæmpe maskineri i gang. Så man ville smide en masse penge væk og en masse arbejde væk. Man er ikke amerikanske Vogue. Det er ikke for at undskylde, men udelukkende for at give en praktisk forklaring«.

Men hvorfor så bringe et sådant grænseoverskridende billede som det mest prioriterede billede?

»Jeg kan ikke udtale mig om, hvorfor de har bragt det først, men generelt bliver en modeserie prioriteret ud fra en faglig vurdering af, for eksempel hvilket sæt tøj man vil vise først, og flowet i modeserien generelt. Det er ikke nødvendigvis udtryk for, at magasinet ser det som det smukkeste billede«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man glemmer mennesket

Børsens moderedaktør mener, at den største fejl er, at modellen var på arbejde.

»Der er tynde modeller, og der er tynde modeller, og så er der modeller som hende, som er for tynd. Uden at jeg kan udtale mig om, om hun er syg. Det tror jeg, alle i branchen vil være enige om«.

Rikke Agnete Dam mener, at det konkrete billede skiller sig ud fra brugen af modeller i modemagasinbranchen generelt.

Nikita Klæstrup fra Konservativ Ungdom er træt af, at tynde pige udstilles og hånes i debatten om skønhedsidealer Kilde: politiken.tv / Producer: Henrik Haupt

»Det er et ekstremt billede i dansk sammenhæng«.

Brandingspecialist Allan Kruse tror heller ikke, at der fra Covers side hverken er noget beregnende eller ondskabsfuldt over valget af den omdiskuterede tynde model, men at det derimod handler om en branche, der ser anderledes på modebilleder end den almindelige læser.

»Man er meget betaget af det, man arbejder med, og ser det som noget skulpturelt. Men man glemmer det menneske, der er model, og man glemmer at være kritisk over for modellen og det signal, vedkommende sender«, siger Allan Kruse.

Der skal strammes op

Politiken har talt med flere kilder fra modemagasinbranchen, men ingen vil stå frem til citat, når spørgsmålet handler om modebranchens kultur.

En person, der ligesom Rikke Agnete Dam kender branchen indefra og har mange års erfaring, mener, at man på modemagasinerne ser på modellerne som et redskab.

»Du komponerer et billede. Det er ikke et portræt. Man kigger på, om billedet fungerer, om farverne er rigtige, og om det er det rigtige tøjvalg. Måske er man blevet blind for at kigge efter, om en model er for tynd eller ej. Og så slipper det igennem«, lyder det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Allan Kruse mener, at der nu skal hankes op i branchen.

»Folk må stramme sig an. Og det er hele vejen rundt. Både forældre, bureauer og fotografer – alle ledende i branchen. Sådan her må det ikke være«.

Renée Toft Simonsen fortæller, at hun aldrig var blevet model i dag. Og hun var ellers slank, da hun var model i 1980’erne. I dag ville hun ikke være tynd nok.

»Der er mange, der bør tage et ansvar. Modehusene, modefirmaerne, den danske modebranche, der jo står stærkt internationalt; alle skal stramme op«, siger Renée Toft Simonsen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden