Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

julemand. Lad os tage huen og skægget af og fortælle børnene, hvem pakkerne i virkeligheden kommer fra, skriver Rune Klingenberg. På billedet er julemanden på besøg på politiken.dk i 2007.
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

julemand. Lad os tage huen og skægget af og fortælle børnene, hvem pakkerne i virkeligheden kommer fra, skriver Rune Klingenberg. På billedet er julemanden på besøg på politiken.dk i 2007.

Filosofferne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Drop løgnen om julemanden

Argumenterne for at opretholde fiktionen holder ikke.

Filosofferne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da jeg var en lille knægt, fulgte jeg på et tidspunkt efter julemanden til den lokale juletræsfest.

Hvis jeg husker rigtigt, var det fordi, jeg gerne ville se Rudolf og de andre rensdyr.

Til min store overraskelse gik julemanden imidlertid ikke ud til rensdyrene, men derimod ud i køkkenet, hvor han tog nissehuen og skægget af, tørrede sveden af panden, åbnede en dåseøl og tændte en smøg.

Historien om den gamle rare julemand, der bor på Grønland og kommer med gaver til børnene, blev aldrig helt den samme igen.

I den kommende tid vil en masse børn høre historien om julemanden - nogle vil måske skrive et brev til ham, andre vil få en gave fra ham i en julesok.

BESØG POLITIKENS JULELIV

Alle disse børn vil på et tidspunkt finde ud af, at det hele er løgn og bedrag.

For nogle børn vil det ikke have nogen større betydning, for andre vil det være en dårlig oplevelse.

Det forekommer etisk problematisk, at vi lyver over for vores børn på denne måde

Undersøgelser tyder eksempelvis på, at omkring halvdelen af alle børn bliver skuffede, når de opdager sandheden - cirka fem procent føler sig direkte snydt og bedraget.

Det forekommer etisk problematisk, at vi lyver over for vores børn på denne måde.

Ikke fordi det aldrig kan forsvares at lyve, hvilket de færreste vil mene (måske med undtagelse af Immanuel Kant), men af følgende fire grunde:

• Det kan skabe mistillid til de voksne, når børnene opdager sandheden.
  • Det enkelte barn risikerer at blive gjort til grin af sine (oplyste) kammerater.
  • Det viser børn, at det er i orden at lyve.
  • Det kan tvinge andre til enten modvilligt at opretholde løgnen eller risikere at gøre nogen ked af det.

Hvis man derudover inkluderer det aspekt af historien, at det kun er artige børn, der får en gave, kan man tilføje en femte grund:

• Det lærer børn, at de skal være artige for at få gaver, og ikke fordi der er gode (moralske) grunde til at opføre sig ordentligt.

Det synes alt i alt at være gode grunde til at droppe løgnen om julemanden.

GUIDE

Vi kan jo stadig fortælle historien om den gamle rare mand, der deler gaver ud til børnene uden at foregive, at julemanden findes.

Jeg kan dog forestille mig, at nogle vil være skeptiske over for ovenstående ræsonnement. Her har jeg særligt tre indvendinger i tankerne.

• For det første vil nogle nok indvende, at det vil fratage børn og voksne en masse sjov, hvis vi dropper løgnen om julemanden.

Her er det dog værd at huske på, at den mængde sjov vi vil miste, ikke vil være alt det sjov, som børn og voksne har omkring julemanden, men derimod differencen mellem denne mængde og det sjov, vi vil kunne få, hvis vi bruger tiden på noget andet.

I det lys er det ikke helt klart, at det vil medføre en nævneværdigt mindre sjov jul, hvis vi holder op med at lade som om, at julemanden findes.

Der er jo mange andre ting, der gør julen sjov og hyggelig for både børn og voksne, som vi kunne bruge tiden på i stedet.

• For det andet vil nogle måske indvende, at løgnen om julemanden er med til at fremme børnenes fantasi, hvilket er godt for deres udvikling.

Det er dog ikke helt indlysende, hvorfor det skulle være tilfældet.

Fantasi handler om at forestille sig noget ukendt, noget, der ikke er til stede, eller noget, der ikke eksisterer.

JULESLIKTEST

Det kan man sagtens opnå uden at foregive, at julemanden er en virkelig person.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Med ovenstående in mente virker det ligefrem besynderligt, at det skulle fremme børns fantasi at give dem det indtryk, at julemanden rent faktisk eksisterer.

Dermed bliver han jo netop hevet ud af fantasiens verden og ind i virkeligheden.

• For det tredje kan man indvende, at løgnen om julemanden stimulerer kritisk tænkning.

Der er dog to væsentlige problemer med denne indvending.

a. Der synes at være langt mere effektive metoder til at stimulere kritisk tænkning, der ikke involverer de nævnte problemer. Etisk set bør man naturligvis foretrække den slags metoder.

Lad julemanden blive i fantasiens verden, hvor han hører hjemme

b. Derudover stimulerer alle løgne i en eller anden forstand kritisk tænkning, eftersom løgne holder folks intellektuelle parader oppe. Det er normalt ikke nok i sig selv til at retfærdiggøre at lyve.

På baggrund af ovenstående er der altså gode grunde til at tvivle på slagkraften af disse tre indvendinger, mens begrundelserne for at droppe løgnen om julemanden forekommer ret overbevisende.

Lad os derfor tage nissehuen og skægget af, fortælle børnene, hvem pakkerne i virkeligheden kommer fra, og lade julemanden blive i fantasiens verden, hvor han hører hjemme.

RUNE KLINGENBERG

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden