Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Mette Dreyer

Filosofferne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære konfirmander, selvfølgelig har ateister en moral

Mennesker bør blive vurderet på de motiver vi har og de handlinger vi foretager os.

Filosofferne
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Og det skete i de dage, at tusinder af unge skolebørn bekræfter deres tro på Gud og at næste lige så mange tusinde skolebørn ved deres ’nonfirmation’ typisk bekræfter at de ikke tror på Gud.

Men i følge Iben Tranholm, så er disse nonfirmanders holdning, hvis de er erklærede ateister udtryk for »… en forsættelse af kommunismens åndelige værdivakuume«. og »… ateisme uden et moralsk religiøst fundament opløser et samfund«. Tranholms udtalelser ligger i fint forlængelse af Dostoevsky’s Brødrene Karmazov ‘Hvis Gud er død, er alt jo tilladt’. Læs indlæg i Information

Men det er jo åbenlyst forkert, at ateister mener at alt er tilladt eller at ateisme leder til kommunisme. For det første, lever alle mennesker - troende eller ej - efter nogle etiske regler eller værdier om hvordan man bør behandle sig selv og hinanden. Disse regler kan være mere eller mindre tydelige for den enkelte, men videnskabelige undersøgelser viser, at de fleste mennesker ikke mener at alt er tilladt.

Vi har alle etiske holdninger om f.eks. drab, utroskab, løgn, bedrageri, vandalisme, familielive, skattebetaling, monarki og krig. Så den nihilistisk beskrivelse af ateismen, altså at ateisme mangler en etik, er ikke blot faktuel forkert men også en logisk umulighed. Bare sætningen ’alt er tilladt’, er jo i sig selv en værdibaseret regel om hvordan vi bør handle.

LÆS KOMMENTAR

For det andet, følger kommunisme og opløsning af samfund ikke af ateisme, men af politiske katastrofale beslutninger. At beskrive ny-udklækkede non-firmanter og ateister som folk, der vil opløse samfundet er ikke blot faktuelt forkert der er en umoralsk form for brændemærkning af gode borgere.

Gruppen af ateister tæller mange gode mennesker der har betydet meget for vores samfund. Tænk blot på Thomas Edison, Bertrand Russel, Mark Twain, David Hume eller nobelpristageren i økonomi Amartya Sen.

Eller tænk på filosoffer som f.eks. Peter Singer, der hvert år donerer cirka 15 pct. af sin indkomst til velgørenhed eller Toby Ord fra Oxford University - grundlæggeren af www.givingwhatwecan.org - der også donerer langt mere end 10 pct.% af sin indkomst til verdens fattigste. Læs link til Giving what we can

Ateister er altså ikke, per definition, umoralske. Men efter hvilken moral lever ateister så? Nu er ateister meget forskellige, så der er ikke noget enkelt svar på spørgsmålet. Ateister er jo blot enige om, at de ikke tror på Guds eksistens. Så der er rig mulighed for at ateister kan være indbyrdes uenige om stort set alle moralske emner, som f.eks. abort; aktiv dødshjælp; om stat og kirke bør adskilles; velfærdstatens omfang; kommunisme; nationalisme og hvad vi bør gøre for at forhindre hungersnød etc.

LÆS KOMMENTAR

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men verdenshistorien har givet mange bud på, hvad der kendertegner en moralsk rigtig handling, uafhængigt af hvad Gud befaler. F.eks. oplysningstidens principetiske projekt med Kants kategoriske imperativ (‘du skal kunne ville at princippet bag din handling kan ophøjes til almen lov’) og nytteetikken (’den rigtige handling, er den handling der samlet set maksimere livskvaliteten i samfundet’) og hele menneskerettighedstænkningen.

At visse troende, som Tranholm, mener at ateister er umoralske, fordi det leder til kommunisme er blot en forklaring på hvorfor troende mener at ateister er på vildspor.

En anden forklaring kan være, at en populær fortolkning af en af de mest kendte ateister, filosoffen Friedrich Nietzsche, er at han tilslutte sig en yderst kritisabel ‘overmenneskemoral’ der beskriver troende som slaver og mindre værd end ateister der tør realisere sig selv uden indblanding fra Gud. I sit hovedværk, Således talte Zarathustra, skriver Nietzsche f.eks. »At se andre lide, gør en godt, men selv at få andre til at lide er endnu bedre«.

Men troende, bør ikke begår den fejlslutning, at lade Nietzsches moralfilosofi følger af ateisme. Det vil være at begå den samme fejlslutning af typen: ’inkvisitionen, hekse-afbrændinger, korstogenes blodbad og Anders Breivik’s terrorhandling følger nødvendigvis af kristendommen, da disse handlinger var motiveret af en kamp for at værne om kristendommen’. Problemet er her bl.a. Nietzsche (givet fortolkningen er rigtig), inkvisitionen og Breivik og deres specielle og kyniske fortolkninger af ateisme og religion - ikke ateisme eller religion som sådan.

Ateister og troende skal kunne leve side om side og heldigvis er ateister og troende ofte enige om rigtigt mange vigtige forhold. F.eks. at vi ikke skal skade uskyldige og at vi skal hjælpe folk i nød. Uden denne enighed, vil verden for alvor været et farligt og utrygt sted

Ateister og troende skal kunne leve side om side og heldigvis er ateister og troende ofte enige om rigtigt mange vigtige forhold. F.eks. at vi ikke skal skade uskyldige og at vi skal hjælpe folk i nød. Uden denne enighed, vil verden for alvor været et farligt og utrygt sted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Her i Danmark skulle vi nødigt havne i den situation, som mange ateister i den amerikansk bibelbælte befinder sig i. Her bliver ateister stemplet som umoralske og dumme individer, der skal holdes ude fra arbejdsmarkedet og politisk indflydelse. Det vil også være katastrofalt hvis meget bibeltro mennesker, rent faktisk begyndte at følge Biblen. Prøv f.eks. at læse Femte Mosebog vers 13:6-18 - hvor der mange steder direkte står, at ikke-kristne skal dræbes!

Vi bør derfor alle værne om den centrale ide: At mennesker bør blive vurderet på de motiver vi har og de handlinger vi foretager os - og ikke på den religiøse tro vi har kon-, eller nonfirmeret.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden