Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Mette Steen Pedersen

Tegning. Anne-Mette Steen Pedersen

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

TV 2 gjorde en mor fortræd

Jeg forstår ikke, hvordan I på TV2 så massivt kan kaste jeres medieansvar over bord i jagten på den gode historie.

Freia Dam
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Torsdag aften valgte I, TV 2, at sende dokumentaren 'Hvem gør min datter fortræd'. En dokumentar, der fortalte en sørgelig historie om en familie, som var druknet i et hav af ubesvarede henvendelser til de sociale myndigheder.

Efterfølgende var det dog svært at gennemskue, hvorfor TV 2 pludselig havde trang til at gøre en familie så meget fortræd.

I dokumentaren anklager den enlige mor, Karen, sin eksmand, svigerdatter og to voksne sønner for at misbruge sin 14-årige datter seksuelt. Som om det ikke er tragisk nok i sig selv, foregår sagen også i Tønder - en kommune der for knap ti år siden lagde jord og navn til en af danmarkshistoriens værste børnemisbrugssager. Som programmet tager sin gang, bliver det mere og mere tydeligt, at Tønder Kommune endnu engang udviser en mangelfuld sagsbehandling på børneområdet. Men sideløbende tegner der sig et billede af en mor, som vil sin datter det bedste, men samtidig er så skrøbelig og stabil, at hun ikke formår at se klart.

Jeg sidder egentlig tilbage med en underlig følelse af, at hun ikke helt ved, hvad hun har sagt ja til at medvirke i.

Jeg sidder egentlig tilbage med en underlig følelse af, at hun ikke helt ved, hvad hun har sagt ja til at medvirke i

I udsendelsen oplyses det, at Karen selv kontakter TV 2 efter utallige henvendelser til kommune og politi. Jeg kan godt forstå, at I går ind i sagen – det lyder da vanvittigt uretfærdigt og spændende. En rigtig journalistbasker. Efterfølgende er I endda medvirkende til, at Tønder Kommune vender skuden og tager Karen lidt mere seriøst. Det er jo fantastisk. Samtidig er det dybt tragisk, at der endnu engang skal landsdækkende medier til Tønder, før de ansvarlige tager affære.

Og jo, jeg er helt med på, at en udsendelse som denne trækker de store seertalsthajer i land og føder masser af koleriske likes på facebook. Samtidig er det yderst vigtigt, at vi får belyst, når offentlige indstanser har rust i omsorgsvognen. Jeg forstår det godt. Den slags mudder er til for at blive gravet i. I stod klar med jeres skovle, da muligheden bød sig. Det er klart.

LÆS DEBATTØR

Men helt ærligt, TV 2, var det virkelig det værd? Ja, I fik vist, hvordan Tønder Kommune åbenlyst er styret af snotforvirrede cirkusheste, der ikke ved, hvad de andre ben foretager sig. Men I fik også vendt en ustabil familie og en mor så meget på vrangen, at deres utilslørede medvirken forekom mig ganske uforståelig.

Jeg har svært ved at forstå, hvordan I rent presseetisk kan forsvare jeres fokus på hende gennem programmet, når det viser sig, at der kan sås stor tvivl om hendes anklager og troværdighed.

Karen opsøger selv publiciteten. Men jeg har svært ved at forstå, hvordan I rent presseetisk kan forsvare jeres fokus på hende gennem programmet, når det viser sig, at der kan sås stor tvivl om hendes anklager og troværdighed. Det ville have klædt jer og ikke mindst udsendelsen, hvis I havde handlet bare en kende mere ansvarligt og sløret hendes identitet i forhold til de oplysninger, I graver frem, og det lys, hun derved stilles i.

Som erfarne journalister ved I godt, hvordan Karen efterfølgende roterer i de sociale mediers gabestok - det kan I sagtens regne jer frem til. Det kunne Karen med garanti ikke. Velvidende, at historiens belysning var nødvendig, kan jeg ikke se, hvorfor vi samtidig skulle så tæt på et menneske, der ikke kunne kende forskel på fantasi og virkelighed.

Kære TV2, jeg forstår ikke, hvordan I så massivt kan kaste jeres medieansvar over bord i jagten på den gode historie. Det er direkte pinligt at være vidne til. Jeg vil faktisk mene, at 'Hvem gør mit barn fortræd' skader mere, end den belyser.

I sidste ende var det jer, der gjorde allermest fortræd.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden