Tror du, de smider os ud?

Lyt til artiklen

I går - søndag d. 24. februar havde jeg en kronik i Politiken om uroen i de seneste uger. Jeg lægger en del af den her på min blog, så der bliver mulighed for at diskutere den. »Tror du, de smider os ud?«Risikoen for, at unge sætter ild til et samfund, de føler sig velkomne i, må være mindre end i et samfund, hvor de føler sig udelukket. I mere end en uge er der blevet smadret ruder og sat ild til biler, skoler og containere. Højrefløjen har fra dag ét været klar med automatsvaret: Strengere straffe og skæld ud til forældrene. Intet nyt under solen. Pia Kjærsgaard, Fogh og Lene Espersen har sunget den samme sang de sidste syv år. Svaret på alle problemer er såkaldt ’nultolerance’. Hvordan synes I selv, det går? Fogh har på landsdækkende tv afvist, at problemerne skulle bunde i samfundsskabte forhold – det er forældrenes skyld, og samfundet har intet med noget som helst at gøre. Punktum. Der er vel ingen tvivl om, at man som forældre har et ansvar for at opdrage sine børn. Eller at man som ungt menneske har et ansvar for sine handlinger. Men at afskrive enhver ide om, at samfundsforhold skulle spille ind på den seneste tids uro, er en lige lovlig bombastisk udmelding. Og derudover usandsynligt ukonstruktiv. Hvordan har manden tænkt sig at løse problemerne, hvis han ikke mener, at samfundet har noget med noget at gøre? I mine øjne er Foghs påstand ikke bare dum. Den er direkte uansvarlig. Læs hele kronikken her

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her