0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegninger af Hr. Møller var ikke udtryk for manglende respekt

Omtalen af Hr. Møller var respektløs, mener flere. En læser foreslår karenstid for kritik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tegning: Mette Dreyer
Foto: Tegning: Mette Dreyer

fredet? Tegningen her, som var Dagens tegning den 18. april, har vakt vrede blandt nogle af Politikens læsere. .

Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Læsernes Redaktør
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Pli;

substantiv, fælleskøn

Oprindelse fra fransk pli ’fold, læg’, af latin plicare ’bøje, folde sammen’

Betydninger: korrekt og høflig opførsel der er udtryk for dannelse, situationsfornemmelse m.m.

(Den Danske Ordbog)

Jeg er overbevist om, at læserne udmærket ved, hvad pli er. Men redaktionen læser muligvis med, og flere læsere mener, at den i allerhøjeste grad trænger til at få genopfrisket betydningen. Anledningen er skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møllers bortgang. Vores dækning affødte flere vrede reaktioner:

»I satte enhver form for god opførsel, respekt for afdøde og hensyntagen til de pårørende groft til side, da I illustrerede meddelelsen om Mc-Kinney Møllers begravelse med en karikaturtegning. Samtidig bringer I en anden karikaturtegning af ham som Dagens Tegning i avisen. Det er helt og aldeles uanstændigt, og en sådan håndtering er respektløs, uanset hvilken person med pårørende det måtte gå ud over. Jeres frække lillebror, Ekstra Bladet, kunne ikke have gjort det ringere«, skrev en af de vrede læsere.

Jeg svarede, at jeg ville tage emnet op i dag, og han sendte mig så dette forslag til en ny praksis på redaktionen:

»Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke mener, at afdøde personer skal fredes i al evighed. Der bør være en ’karenstid’, som først udløber et stykke tid efter afdødes begravelse, således at de efterladte kan finde deres ben igen. Dette under forudsætning af, at der ikke er noget odiøst omkring afdøde eller dødsfaldet. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor en fredning ikke er relevant«.

Det lyder umiddelbart sympatisk. Vi skal selvfølgelig tage vidtstrakt hensyn til de efterladte. Jeg er også enig i, at tegninger virker meget stærkt – det er derfor, vi har dem i avisen – men jeg er uenig i, at valget af tegninger var tegn på manglende respekt for Mærsk Mc-Kinney Møller eller for hans familie.

Og når vi har så fremragende tegnere, ville det være højst ejendommeligt, hvis vi ikke brugte dem i forbindelse med en så stor begivenhed som skibsrederens død.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage