Folketinget er gået på sommerferie, men afslutningsdebatten blev ikke fulgt af de sædvanlige forargede klagesange om, at politikerne skal lave ingenting, indtil grundloven sender dem på arbejde igen første tirsdag i oktober. Der er også rigeligt at tage fat på. Hovedopgaven for regeringen bliver at få skattereformen forhandlet hjem, men derudover er det nok klogt at fedte gevaldigt for de vælgere, der ikke er løbet skrigende bort – og ikke mindst for dem, der er. Inden nogen forfalder til at tro, at jeg er blevet politisk kommentator, skal jeg understrege, at det kun er, fordi politikerne lod tre emner ligge, som er vigtige for kvaliteten i dansk journalistik, at også jeg gør en slags politisk status. Der er lagt op til en ændring af mediestøtten. De gældende regler tager ikke højde for, at mediebilledet har ændret sig, og samtidig vil regeringen beskære erhvervsstøtten generelt. Derfor kan det ende med, at der kommer færre penge. Det er ved første øjekast det, der får mindst indflydelse på journalistikken.
Man kan sagtens diskutere det rimelige i, at JP/Politikens Hus skal have støtte, når vi sidste år havde et overskud, der nærmede sig en kvart milliard.