Opdelt. På Skærbæk Skole har man forsøgt sig med kønsopdelt undervisning i børnehaveklasserne. Men det er ikke overalt i samfundet, man kan lave den slags opdelinger, skriver Milla Mølgaard.
Foto: Carsten Andreasen (arkiv)

Opdelt. På Skærbæk Skole har man forsøgt sig med kønsopdelt undervisning i børnehaveklasserne. Men det er ikke overalt i samfundet, man kan lave den slags opdelinger, skriver Milla Mølgaard.

Milla Mølgaard

Piger elsker opvask, drenge elsker biler

Bilka er langtfra de eneste, der gør, hvad de kan for at kategorisere efter køn.

Milla Mølgaard

Små piger skal støvsuge og vaske op, mens små drenge skal spille computer og lege med biler.

I hvert fald hvis det står til Bilka, der i sidste uge valgte at kønsopdele deres børneafdeling i kategorierne ’pigelegetøj’ og ’drengelegetøj’. I den lyserøde afdeling – for det var den selvfølgelig – kunne man finde en naturtro støvsuger og et køkkensæt med opvaskebakke fra OBH, mens den blå afdeling blandt andet bestod af en legecomputer og en bil.

Jeg kunne komme på en del argumenter for, at det er helt overdrevet urimeligt og diskriminerende, at pigernes remedier primært handler om rengøring og opvartning, mens drengenes kredser om markant sjovere udskejelser.

Men uanset at det er skæggest at være dreng i Bilkas legeunivers, er der noget, der optager mig mere: nemlig spørgsmålet om, hvorfor det overhovedet er nødvendigt at definere legetøj ud fra køn.

Jeg er ikke den eneste, der har studset over Bilkas drenge-pige-opdeling. Debatten har raset heftigt på blandt andet Facebook, hvor en række forældre har tilkendegivet deres hovedrystende foragt for den kønsstereotype opdeling, supermarkedskæden opildner til.

LÆS MERE

»Sikke et korps af små hjemmegående husmødre og teknologi-interesserede udearbejdende brødvindere, som I dér er ved at få oprettet«, skriver Dansk Kvindesamfund, der har opfordret alle til at lægge billedet fra Bilka op på deres væg i protest.

En opfordring, der har fået en hel del til at udråbe Dansk Kvindesamfund til en flok latterlige feminister, men samtidig har fået ’likes’ i tusindvis. Nu har Bilka trukket tiltaget tilbage med følgende forklaring på Facebook:

»Det er et meget vanskeligt emne, og det er vigtigt for os at understrege, at vi på ingen måde har ønsket at blande os i en kønsdebat. (...) Men vi kan godt se, at netop denne opstilling kan virke uheldig«.

Fair nok, Bilka. Desværre er I langtfra de eneste, der har et for mig at se helt unødigt behov for at definere ting her i verden ud fra køn – det sker overalt og hele tiden.

Undersøgelser viser, at såkaldt drengelegetøj i overvældende grad under-støtter tekniske færdigheder, mens pigelegetøj modsat opmuntrer til at udvise omsorg og yde pleje

Flere undersøgelser viser, at såkaldt drengelegetøj i overvældende grad understøtter tekniske færdigheder, mens pigelegetøj modsat opmuntrer til at udvise omsorg og yde pleje. Men er det så en naturlighed, fordi piger og drenge fra fødslen er biologisk forskellige og derfor helt af sig selv udvikler disse præferencer? Ikke hvis man skal tro de mange studier, der er lavet om emnet.

Sociolog Kia Ditlevsen har fulgt en række mødregrupper med fokus på, hvordan drenge og piger behandles forskelligt, fra de er helt små. Hun konkluderer, at pigebørn generelt bliver behandlet som søde, skrøbelige og sociale individer, mens drengene tilsvarende opfattes som frække, robuste og selvstændige, selv om de gebærder sig ganske ens.

Det skaber nogle forskelle, som folk tror er naturlige, men de er i virkeligheden nærmere udtryk for forældrene og omverdens forventninger end for de smås medfødte tilbøjeligheder.

Charlotte Kroløkke, der er ph.d. på Syddansk Universitet, har lavet et prisbelønnet forskningsprojekt om vordende forældres forventninger til deres børn allerede ved skanninger.

»Når drengens ben bevæger sig, spiller han fodbold, når pigens ben bevæger sig, danser hun ballet. Selv om det bliver sagt med et smil, overraskede det mig, hvor meget man reproducerer ret stereotype forestillinger om kønnene«, har hun sagt til Information.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men det er ikke kun i børneuniverset, de stereotype forestillinger reproduceres igen og igen. Et grelt eksempel faldt jeg over til jul i gratisavisen 24timer. Under overskriften ’Find årets gavehit billigt’ var en række af de mest populære varer købt på nettet i årets løb blevet inddelt i kategorierne ’til ham’ og ’til hende’, der igen var opdelt i underkategorier. ’Hans’ talte blandt andet ’Handymanden’, ’Gamer-fyren’, ’TV-nørden’ og ’Sportsmanden’, mens ’hendes’ var begrænset til ’Husmoderen’, ’beauty-pigen’ og ’helse-pigen’.

Kvinderne på min redaktion inklusive mig selv var ved at kaste op.

For der er sgu ikke nogen af os, der føler, vi passer ned i hverken husmor, beauty- eller helsepige-kasserne, og i modsætning til mændene, der ifølge 24timers gaveguide skulle vælge mellem 46-tommers fladskæme, Nintendo Wii og diverse værktøj, så skulle vi qua vores køn se frem til en bagemaskine, hudplejeprodukter og en foodprocessor i bedste Gertrud Sand-stil.

»Slap dog af, feminist«, vil mange nok sige, ligesom en hær af kommentarer i retning af »Vorherre bevares, har I virkelig ikke andet at gå op i«, har føget på Facebook i forbindelse med Bilka-debatten.

Og jo, jeg har masser af andre vigtige ting at gå op i. Men det betyder ikke, at jeg har tænkt mig at droppe kampen for lige muligheder for alle børn – og voksne – uanset deres køn.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden