Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dulledag. Da dette billede blev lagt på Facebook, satte det fut i debatten om kønsroller og børn.
Foto: Fra Facebook

Dulledag. Da dette billede blev lagt på Facebook, satte det fut i debatten om kønsroller og børn.

Milla Mølgaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piger, så er der dulledag!

En skole er kommet i modvind for at gøre piger til ’duller’ og drenge til ’helte’. Men se dig om - det sker jo hele tiden derude.

Milla Mølgaard
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fint tøj, makeup og neglelak til ’dullerne’, gymnastiktøj til ’heltene’.

Lærerne fra Frederiksgård Skole i København var lige lovlig kække i formuleringerne, da de i sidste uge skulle have børnene på aktivitetsdag. For mens drengene blev inviteret til ’heltetræning’ i Grøndals Multicenter, skulle pigerne blive hjemme på skolen og holde ’dulledag’ med fint tøj og ting til håret.

Historien om skolen er nået vidt omkring.

På Facebook bliver den delt af hundreder, og TV 2 har taget emnet op, fordi især kvinder i massevis har givet deres forargelse over ordet ’dulle’ til kende på de sociale medier.

»For fanden da! Det må være en joke«, skriver en.

En anden supplerer: »Godt, mine børn ikke går der, jeg tror sgu jeg var mødt op som superhelt og havde lavet vilde superhelteting med pigerne ... med eller uden neglelak og fint tøj«.

VANLØSE BLADETSkole fik kritik for dulle-dag ( eksternt link)

Sedlen fra Frederiksgård Skole er ikke en joke, og samtidig er den desværre langtfra den første af sin slags i landets institutioner, hvor kønsstereotype formuleringer og aktiviteter forbeholdt det ene eller det andet køn mange steder er en del af den pædagogiske hverdag.

Senest så jeg en seddeerl fra en børnehave, hvor »alle drengene« skulle spille fodboldturnering, mens »alle pigerne« forventedes at tage pænt tøj på og stille op som cheerleaders for at bakke »deres drenge« op.

Og det er der mange, der ikke kan se det mindste problem i. Tværtimod:

»Drenge og piger skal netop have lov til at være det, de er, nemlig drenge og piger, og de skal have lov til at nyde forskellene, de kan tids nok komme i bokse og blive påduttet, hvad de kan og ikke kan tillade sig«, skriver en bruger på tv2.dk i debatten om Frederiksgård Skoles duller og helte.

Men for mig at se er det den stik modsatte problematik, der er i spil, når piger og drenge opdeles alene på grund af deres køn.

Hvad ville der være galt i at lade drengene eksperimentere med neglelak og prinsessekjoler eller andre aktiviteter, der normalt er forbeholdt pigerne?

Nemlig at børn, ved at blive påduttet en helte- eller dulleidentitet af deres skole, fritidsordning, børnehave eller forældre, kan få svært ved at leve deres virkelige drømme ud. Udvikle sig til bredspektrede personligheder. Til nuancerede mennesker frem for kvindelige eller mandlige stereotyper, som vi var, da bedstefar var dreng.

Frederiksgård Skole afviser, at de har haft et kønspolitisk sigte med deres dulle- og helteseddel, men forklarer, at aktiviteterne er til for at styrke sammenholdet i henholdsvis drenge- og pigegrupperne på specialskolen, hvor børnene har særlige behov.

De fortæller samtidig, at pigerne skam også snart skal have heltedag, men afviser, at drengene skal præsenteres for dulleaktiviteter.

Men hvorfor egentlig ikke? Hvad ville der være galt i at lade drengene eksperimentere med neglelak og prinsessekjoler eller andre aktiviteter, der normalt er forbeholdt pigerne?

Perleplader, systue, dans eller sang for eksempel. Man behøver ikke at kende ret mange børn for at vide, at det er en naturlig lyst hos mange at lege alskens forskellige lege eller gøre sig fine og ’dresse op’.

DR viste for nogle uger siden et program, der vakte stor furore.

MILLA MØLGAARD

Her blev en drengeflok i en børnehave opfordret til at lege prinsesseleg, og de dansede derefter grinende rundt i kjoler sammen med pædagogen, der havde sagt ja til at droppe fokus på børnenes køn i en periode og derfor lagde lyserød lak på drengenes fingre i stedet for at give dem jord under neglene.

For nogle – desværre nok flere end som så – er drenge i prinsessekjoler noget af det mest angstprovokerende.

Mine pædagogvenner fortæller mig ikke sjældent om fædre, der insisterer på, at deres sønner skal forbydes at iføre sig kjoler eller lege med institutionernes dukker.

I en børnehave i København ved jeg, at det har været forbudt for drenge at bruge det ’pigede’ udklædningstøj.

For tænk nu, hvis de små poder bliver kønsforvirrede af alt det lyserøde. Udvikler evner og egenskaber, der ellers er forbeholdt små søde piger.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

CHRISTIAN GRAUGAARD

Eller allerværst: Bliver bøsser af al den lyserøde aktivitet.

Jeg er ikke i tvivl om, at mange af børnene på Frederiksgård Skole har haft en hyggelig aktivitetsdag, om end der nok har været nogle piger, der sukkede efter lidt action, og drenge, der gerne vil ud af helterollen.

Jeg plæderer selvsagt ikke for, at kønsopdelte aktiviteter skal bandlyses eller ligefrem forbydes ved lov.

Men jeg ville ønske, at der blev sat flere spørgsmålstegn ved de stereotype forestillinger, der florerer, når børnene skal udfolde deres personligheder.

At flere fremover vil tænke over, om aktiviteter forbeholdt det ene køn reelt ekskluderer det andet køn og dermed forhindrer ungerne i at vælge det, de har allermest lyst til. Uden fordomme, usagte normer og forventninger.

Også når det forargende ord ’dulle’ ikke indgår i teksten.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden