TÆT. Julefrokosttiden er her og med den al muligt lir, usikkerhed og liderlighed.
Foto: NISSEN MADS

TÆT. Julefrokosttiden er her og med den al muligt lir, usikkerhed og liderlighed.

Sara Skaarup

Hvorfor er vi så bange for, at kæresten knalder udenom til julefrokosten?

Hvert år minder medierne os om, at julefrokosterne er højsæson for utroskab. Der er bare én vinkel, der aldrig dækkes.

Sara Skaarup

Det er nu, at risikoen for et ulovligt kollegaknald topper – det kan man læse i avisen og se på tv. Hvorvidt det rent faktisk forholder sig sådan, hvis man tager medierne ud af ligningen, kan jeg være i tvivl om. Taler vi om det, fordi det er en realitet, eller er det en realitet, fordi vi taler om det? Det er ikke utænkeligt, at vi her har et klassisk eksempel på en journalistisk vedligeholdt tendens.

Forstår mig ret, jeg fornægter ikke, at mangt et stjålet juleknald har fundet sted netop ved julefrokoster. Sprutten går ind, og forstanden går ud, som man siger. Til hverdag er vi professionelle og lader vores fjollede, løsslupne side blive hjemme i en skuffe sammen med seksualiteten. Men når arbejdspladsen indbyder til gratis mad og drikke, tager vi rensdyrgevir på og synger sjofle lejlighedssange. Lige fra januar sparer vi op til denne særlige lejlighed, og til julefrokosten får så al vores indestængte liderlighed lov at boble op til overfladen.

Det er svært at sige til den, man elsker, hvis man keder sig og savner eventyr. Gør det alligevel

Det særlige ved netop julefrokoster er, at mange danskere synes at have en form for ikke italesat konsensus omkring, at de almindelige sociale spilleregler suspenderes netop denne dag. Det, der sker til julefrokosten, gælder ikke på samme vis, som hvis man var trådt med siden af en tirsdag formiddag på kontoret.

Jalousi og usikkerhed

Mange har prøvet, at fantasien stikker af hjemme i sofaen, mens partneren er til fest et andet sted. De indre billeder af de tætte danse og skjulte kærtegn, som måske bliver udvekslet, kan virkelig drive gæk med hjernen, og det er det ubehag, der får journalister til at skrive om situationen år efter år.

Jeg har selv leveret citater til artikler om, hvordan du:

• 1. Væbner dig til usikkerheden.
  • 2. Dealer med jalousi i samme forbindelse.
  • 3. Undgår at din partner har et sidespring med en kollega i nissehue.
  • 4. Holder dig selv i ave efter sild og snaps.

Der er dog et budskab, som mangler i spalterne, når talen falder på julefrokost og utroskab – og det er, at par, der stoler på hinanden, ikke bliver bange, når den anden drager til julefrokost. Gribes du af bekymring, når din partner tager festdress på og tager af sted? Så har I altså et problem med den indbyrdes tillid. Og måske også med kommunikationen.

Det er ikke julefrokosterne, der er risikoen her. Det er derimod den afstand/stilstand, der har sneget sig ind mellem jer de foregående måneder

Min påstand er, at hvis du er nervøs før din partners julefrokost, så er det fordi, du et eller andet sted godt ved, at der er noget imellem jer, der ikke fungerer optimalt. Det er ikke julefrokosterne, der er risikoen her. Det er derimod den afstand/stilstand, der har sneget sig ind mellem jer de foregående måneder. Julefrokost-ængstelse er blot en katalysator.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvilke aftaler har I?

Heldigvis er der et alternativ til at grue, inden de berygtede fester løber af stablen. Julefrokostinvitationen er nemlig også en oplagt lejlighed til at tjekke op på, hvordan det egentlig går for jer, når det kommer til tillid og seksuelle rammer. Hvad er egentlig jeres aftaler? Hvor går vores grænser i forhold til, hvordan vi interagerer med andre potentielt, seksuelt interessante mennesker?

Manglende forventningsafstemning er hovedingrediensen i den ængstelse, vi kan føle, når kæresten tager alene til drukfest uden os. Det er i uvisheden – i rummet for alt det, som vi ikke kan tale om – at usikkerhed og jalousi finder næring.

Når mange af os ikke har taget den snak, er det som oftest på grund af konfliktskyhed. Vi vægrer os mod at sætte ord på. Generelt bryder vi os ikke om at fremstå usikre, kontrollerende eller stille krav til den anden. Eller også er vi bange for sandheden og fortælle om, hvad vi virkelig drømmer om eller bange for at høre, hvad den anden har lyst til.

Julefrokostfrygt på partnerens vegne kan også være ren og skær projektion: »Jeg har selv lyst til at være utro, så det har min partner sikkert også«.

Men det kan vi ikke tale om, måske dårligt indrømme for os selv. Lige neden under snakken om seksuelle grænser ligger da også et dybere emne, der kan synes endnu mindre håndterbart: Samtalen om, hvordan vi to egentlig har det sammen. Har vi et fedt sexliv? Og er vi to gode nok til at skabe rammerne til at være festlige, fjollede og ansvarsfri en stund, sammen og for hinanden?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg savner eventyr

Det er svært at sige til den, man elsker, hvis man keder sig og savner eventyr. Gør det alligevel. Utroskab handler jo sjældent bare om sex. Det, der får os til at have et sidespring, er oftere en trang til at udleve en side ud af os selv, som vi har trådt under fode længe – den frie, uforpligtede, ubekymrede del af os selv.

Samtalen om, hvordan man får det sjovere sammen og gør plads til alle dele af hinanden, kan være netop det, der genfornyer et pars engagement og forhindrer det frygtede sidespring. Når man ikke snakken før julefrokosten, kan den tages i juledagene. For – som vi også bliver mindet om af medierne år efter år: Januar er skilsmissernes tid. Par, der bruger julefrokost-usikkerheden som afsæt til at handle proaktivt har gode chancer for at undgå at blive del af den statistik. Og lige nu er der et helt år til at arbejde på at få et federe forhold, før den næste julefrokostinvitation dumper ind ad brevsprækken.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce