Nu kan man jo altid smide nogle formildende og opbyggelige pointer ind i ligningen, som at danske børn til gengæld er gode kammerater; at de er dygtige til at navigere på YouTube; at karakterer jo bare er en af mange variable, der siger noget om faglighed og intelligens; at man skal blive til noget og ikke til nogen; at konkurrencestaten har spillet fallit. Det er alt sammen rigtigt.
Det rokker bare ikke tøddel ved, at danske børn er blevet dummere. Dårligere til dansk og til matematik. Dårligere til at lære. Dårligere til at forstå verden.
Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.




























