Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Daniel Skovhus

Systemmenneskene går hjem hver dag med en tilfredshed i maven

Folk er trætte af velfærdssamfundet, men systemfolk er glade.

Daniel Skovhus

45 procent af befolkningen er blevet mindre tilfredse med den offentlige sektor de seneste 4 år.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for tænketanken Cura. Og der er noget om snakken. Kvaliteten i den offentlige service er blevet forringet i både regioner og kommuner.

De ansatte tvinges til at løbe stærkere og stærkere. Samtidig regner det fortsat med evindelige effektiviseringstiltag, der på papiret skal sikre ensartet behandling af borgerne, men i praksis har den modsatte konsekvens:

Papirarbejde, skemaudfyldning og ligegyldig kontrol har erstattet mødet med en engageret og lyttende frontmedarbejder. Og papirarbejdet koster. Det tager tid fra borgerne, imens der skal effektiviseres yderligere.

Op imod 25.000 offentlige stillinger er blevet nedlagt de sidste 4 år. Andelen af kontorakademikere er vokset støt, imens de medarbejdere, der møder borgerne, bliver skåret væk.

LÆS KRONIK

På landets sygehuse har man årlige effektivitets- og besparelseskrav på 4-5 procent, og dertil kommer ekstra besparelser, der tvinger de ansatte i knæ både menneskeligt og fagligt.

Læger, sosu’er, sygeplejersker osv. kan ikke levere den kvalitet, som de ønsker. Samtidig tvinges de ansatte til at udføre ofte hovedløs kontrol.

Da min kæreste var gravid med vores datter, skulle hun have foretaget en del ekstra blodprøver og undersøgelser, fordi hun har for lavt stofskifte.

Det første brev, hun modtog fra hospitalet, var en indkaldelse til stofskiftetjek på fødegangen hos en fødelæge. Dagen efter modtog hun en ny indkaldelse til et stofskiftetjek på stofskifteafdelingen på selv samme hospital.

Hospitalets forklaring til min kæreste var grotesk

Undersøgelserne lå selvfølgelig ikke samme dag, men to forskellige dage i samme uge. Hun tog af sted til begge undersøgelser for at konstatere, at de havde præcis samme formål og stort set samme indhold: et kort spørgeskema til intern dokumentationsbrug.

Herefter fik hun en tid til blodprøvetagning på fødegangen, og farcen gentog sig. Samme blodprøve skulle tages på stofskifteafdelingen – samme hospital, to forskellige dage. Begge blodprøver vedrørende stofskiftekontrol.

Det lykkedes hende at få blodprøvetagningen slået sammen den ene gang, men hele graviditeten igennem blev der taget to ens blodprøver på to forskellige afdelinger, der skulle tjekke det samme.

Hospitalets forklaring til min kæreste var grotesk: Hver enkelt afdeling på hospitalet har udgifter forbundet med blodprøver, og man ønsker ikke at oversende resultatet til andre afdelinger – tid er penge, og den ene afdeling vil ikke betale for den anden afdelings blodprøver.

På trods af talrige blodprøver og kontrolskemaer lykkedes det hospitalets læger at sætte min kærestes medicinforbrug op og ned under hele graviditeten, fordi ingen af dem undervejs havde haft tid til at registrere, hvorvidt de havde sat hendes medicin op eller ned undervejs.

Så selvom alle skemaer var udfyldt korrekt – to gange – og alle blodprøver blev taget – to gange – endte vi med at få en dårlig oplevelse.

Alle politikere siger, at de går ind for afbureaukratisering og mere tillid, men alligevel medfører de fleste nye initiativer i det offentlige præcis det modsatte: mere dokumentation og kontrol, der fjerner fokus fra kerneopgaven

Det er efterhånden en gammel kending, at den offentlige sektor er blevet djøfiseret, og at de sparsomme økonomiske ressourcer bliver brugt forkert.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men den nye undersøgelse viser sort på hvidt, at det har store konsekvenser for hele opbakningen til vores velfærdssamfund. Befolkningen oplever en dårligere offentlig service.

Alle politikere siger, at de går ind for afbureaukratisering og mere tillid, men alligevel medfører de fleste nye initiativer i det offentlige præcis det modsatte: mere dokumentation og kontrol, der fjerner fokus fra kerneopgaven.

Så mens befolkningen bliver mere og mere træt og kritisk over for velfærdssamfundet, går systemmenneskene hjem hver dag med en tilfredshed i maven.

Når uddannede og velkvalificerede frontmedarbejdere sættes under for stram topstyring, forringer det ikke bare medarbejdernes arbejdsvilkår.

Det fratager dem deres faglighed, engagement og arbejdsglæde, når systemet bliver mere optaget af at producere papir end af at sikre en ordentlig børnepasning, en ordentlig skolegang, et stærkt sundhedssystem og et godt otium til vores gamle medborgere.

DANIEL SKOVHUS

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce