Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Pedersen

Tegning. Anne-Marie Steen Pedersen

Tarek Hussein
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hurra - nu skal Dansk Folkeparti endelig stå til ansvar

DF's valgsucces er ikke kun for det onde. Snart vil det blive udstillet, hvor lidt partiet dur til.

Tarek Hussein
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»With great power comes great responsibility«.

Det var, hvad Peter Parker fik at vide fra sin onkel i den legendariske tegneserie, Spiderman. Det præcis samme kunne man sige til Dansk Folkeparti i dag.

Jeg har nu haft muligheden for at sove på gårsdagens valgresultat. Og jeg har sundet mig lidt.

Vi går en interessant tid i møde, som blandt andet vil betyde indførelsen af et hav af potentielt fuldkommen tossede forslag og en helt ny parlamentarisk situation.

Med 21 pct. af stemmerne og rollen som landets andenstørste parti, er det en uundgåelig konsekvens, at partiet tvinges ind i en blå regering

Lad os starte med det sidste.

Som jeg sagde til en række nære venner i løbet af valgaftenen: Der er faktisk lyspunkter.

Først og fremmest står Dansk Folkeparti i den paradoksale situation, at de ikke længere kan vælge, om de vil indgå i en blå regering eller ej. Med 21 pct. af stemmerne og rollen som landets andenstørste parti, er det en uundgåelig konsekvens, at partiet tvinges ind i en blå regering.

I en ideel verden, tror jeg, at Kristian Thulesen Dahl ville foretrække at ligge på 15-16 pct. af stemmerne, så han stadig stod med et reelt og selvstændigt valg, når det kommer til regeringsdeltagelse eller ej.

Det fører os videre til næste pointe.

I 15 år har Dansk Folkeparti fralagt sig ethvert form for ansvar, og jeg har derfor længe sagt, at skulle blå blok komme til magten, var mit håb, at DF kom i regering. Det skyldes først og fremmest, at partiet nu skal fremstå regeringsdueligt, ansvarligt og modent – og for første gang måles på sine politiske resultater.

Lad os have i baghovedet, at en stor del af DFs nuværende fremgang er sket som et resultat af en masse borgerlige vælgere, der er trætte af Lars Løkkes personsager, og som derfor i afmagt har stemt på DF

Derudover betyder regeringsdeltagelse for et parti per automatik, at det får en masse ridser i lakken. Der vil være et hav af skandaler i ministerierne, kommissioner vil blive nedsat, ministre undersøgt og afsat. Og samtidig skal partiet holde baglandet i ro og holde styr på ambitiøse gruppemedlemmer, der ønsker ministerposter.

Alt det vil unægteligt også ske for Dansk Folkeparti.

Dernæst skal Thulesen Dahl havde in mente, at vi igen om fire år skal til valg. Hans helt store opgave bliver da at forsvare tilslutningen på 21 pct., som han opnåede i går aftes. Og lad os til den tid have i baghovedet, at en stor del af DF’s nuværende fremgang er sket som et resultat af en masse borgerlige vælgere, der er trætte af Lars Løkkes personsager, og som derfor - i afmagt - har stemt på DF. Det er nøjagtigt dén vælgergruppe, han skal fastholde til næste valg - samtidig med, at han skal undgå at skubbe klassiske DF-vælgere væk.

Alt i alt vil det betyde, at Thulesen Dahl må søge ind mod midten og lægge en kraftig dæmper på landsbytosserne sideløbende med, at den skingre udlændingedebat vil blive kraftigt moderet. Det skal han gøre uden at miste stemmer til Socialdemokratiet.

Hvad vil der ske med DONG-sagen, offentlighedsloven, en ny dagpengeløsning og øget offentligt vækst?

Så jo - jeg glæder mig til at se, hvad DF nu vil gøre med eksotiske forslag, som forbud af tørklæder i folkeskolen, lovimplementeret servering af gris i daginstitutioner, bøder på 2.000 kr. for pjækkeri, kvoter for dansk musik på DR-kanaler, påbud om at indvandrere kun må tale dansk i hjemmet, lukning af uddannelser på engelsk og masser af andre mere eller mindre interessante forslag.

DF har fremført et hav af konkrete løfter, som de nu vil blive direkte målt på. Hvad vil der ske med DONG-sagen, offentlighedsloven, en ny dagpengeløsning og øget offentligt vækst? Beslutningerne vil alle sammen blive målt og vejet henover de kommende måneder og år.

For sandheden er, at med stor magt følger et enormt ansvar.

Det ansvar har DF haft held til at løbe fra i 15 år, men det er slut nu.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden