Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Krænket. Terroristerne i Paris har krænket min Profet mere end nogen tegning nogensinde vil kunne, skriver Tarek Hussein.
Foto: Mads Nissen

Krænket. Terroristerne i Paris har krænket min Profet mere end nogen tegning nogensinde vil kunne, skriver Tarek Hussein.

Tarek Hussein

Europas muslimer blev også angrebet i onsdags

Jeg retter en anklage mod de voldelige islamister, som med deres feje terrorangreb har forværret forholdene for muslimer i Europa

Tarek Hussein

»Vi har hævnet Profeten«.

Sådan råbte terroristerne igennem Paris’ gader, efter at de på bestialsk og kujonagtig vis myrdede og henrettede 10 journalister og 2 betjente. Deres kugler var i høj grad også et frontalangreb på islam og særlig europæiske muslimer.

Med jeres feje angreb har I, terrorister, sørget for, at de selvsamme billeder, som I var krænket over, nu er at finde på hver en tv-kanal, avis og socialt medie i hele verden. Heldigvis er og bliver I aldrig nogensinde repræsentanter for hverken mig eller verdens overvejende majoritet af muslimer. Vi er 1,6 milliarder, og I vil for altid udgøre en brøkdel af en promille, som vi vil bekæmpe med ordet og pennens magt.

Dette år kan blive populisternes og hadets år. Samtlige danske muslimer, jeg har talt med, har været bedrøvede og chokerede de seneste dage. Mine og deres tanker går først og fremmest til de dræbte, deres familier og venner, som betaler den ultimative pris.

Men mange muslimer er også bekymrede for fremtiden.

Hvad skal jeg sige til den danske muslimske medicinstuderende, jeg mødte i toget, og som fortalte mig, at han frygter for sin fremtid som muslim i Danmark?

Eller til moderen, der spørger, om det er en god idé at sende hendes børn i skole efter angrebene, fordi hun er bange for, at de vil blive mobbet på grund af deres tro?

Hvad skal jeg sige til den færdiguddannede ingeniør, som fortæller mig, at han overvejer at immigrere ud af Europa af frygt for sine små børns fremtid?

Vi taler om danske borgere, der pludselig er utrygge ved at leve i det land, som de er født og opvokset i – det land, som er deres, og som de er loyale over for.

Terroristernes gerninger har også givet populisterne vind i sejlene. For når Marie Le Pen i Frankrig, Gyldent Daggry i Grækenland og Sverigedemokraterna i Sverige går frem, har de et stort ansvar.

Marie Le Pen har allerede foreslået en genindførelse af dødsstraffen i Frankrig, Pia Kjærsgaard taler om »nødret« og lovgivning, som skal lukke foreninger, som vi måtte være uenige med, alt imens folk på de sociale medier foreslår, at muslimer skal interneres i lukkede lejre, og at de skal fratages deres grundlovssikrede rettigheder. På det sociale medie Twitter er et af de mest populære hashtags lige nu #killallmuslims (dræb alle muslimer).

Det er ikke retfærdigt, at vi skal betale en pris for terroristernes vold, men det er sådan, det vil blive. Se bare på de seneste par dage: De første franske moskeer og muslimske forretninger er allerede blevet udsat for hævnangreb. Muslimer bliver overfaldet på gaden i Paris.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er mit inderlige håb, at de europæiske befolkninger i disse tider vil stå værn om de værdier, som var under angreb fra terroristerne. Og at man i netop disse dage vil stå sammen og nægte at lade sig styre af frygt og had.

Befolkningen i Australien har allerede sat et eksempel for os, da deres reaktion på angrebet 15.12. var hashtagget #illridewithyou, hvor de tilbød australske muslimer følgeskab i det offentlige rum for at undgå hævnangreb.

Det er den rigtige måde at besvare deres uhyrligheder på. Ikke med mere had, men med mere tolerance, åbenhed og frihed. Selv om jeg ikke bryder mig om Charlie Hebdos tegninger af vores profet, er der intet – absolut intet – der legitimerer nogen former for vold. Debatten skal tages med fredelige midler – ikke med våben.

Til jer terrorister vil jeg sige: I påstår, at I følger Koranen, men i den Koran, som jeg kender og følger, starter de 113 af de totale 114 kapitler med ordene »I Allahs navn, den Mest Nådige, den Mest Barmhjertige« og ikke den mest ’barbariske’, ’voldelige’ eller ’moralsk forkvaklede’. I den Koran, jeg følger, benævnes Profeten Muhammed (fred og velsignelser være med ham) igen og igen som »en barmhjertighed for hele menneskeheden« – intet mindre. Jeres handlinger står i modsætning til Profeten Muhammeds liv, der er fyldt med eksempler, hvor han blev udsat for hån, spot og fysisk vold. I disse beretninger er hans reaktion hver gang at bede om nåde og tilgivelse for dem, som havde krænket ham.

Profeten oplevede at få smidt ildelugtende indvolde og kamel-affald på sig, mens han sad i bøn. Profetens reaktion? Han fortsatte tolerant med bønnen. Så mon ikke min barmhjertige Profet kan klare en tegning eller to?

Det er mit inderlige håb, at de europæiske befolkninger i disse tider vil stå værn om de værdier, som var under angreb fra terroristerne. Og at man i netop disse dage vil stå sammen og nægte at lade sig styre af frygt og had.

I terrorister forrådte dette eksempel og åbnede 2015 med vold. Er det den nåde og barmhjertighed, som I praktiserer, når I henretter den muslimske betjent Ahmed Merabet på åben gade med et skud i hovedet og efterlader hans kone som enke? En betjent, hvis navn sågar er et af Profetens mange navne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg undrer mig over jeres inkonsistens. I begår vold på grund af tegninger, men hvor var jeres forargelse henne, da hjemmet for Profetens hustru blev jævnet med jorden af det saudiske regime og erstattet med et offentligt toilet?

Hvor var jeres forargelse, da Profetens tætteste ledsagers hjem blev destrueret og erstattet med et Hilton Hotel? Og hvor var I henne, da jeres kollegaer i IS bombede vores velsignede Profet Yunus’ grav i Mosul, Irak? Er jeres vrede udelukkende begrænset til krænkelser på pen og papir?

I har krænket min Profet mere, end nogen tegning nogensinde vil kunne.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden