Foto: MADS NISSEN
Tarek Hussein

Tarek Ziad Hussein: Vi har i muslimske kredse alvorlige problemer med antisemitisme

Jeg må med tungt hjerte erkende, at vi i muslimske kredse har alvorlige problemer med antisemitisme. Det tragikomiske er, at det ikke handler om islam vs. jødedommen, men om den israelsk-palæstinensiske konflikt.

Tarek Hussein

En imam fra den yderligtgående gruppe, Hizb ut-Tahrir, har i en prædiken brugt en såkaldt hadith på en måde, som kan forstås som en opfordring til drab på jøder.

Reaktionerne det kommende døgn kommer til at følge et fast mønster; Inger Støjberg eksploderer i raseri, islamforskere interviewes, muslimer kræves afstandstagen, mens Hizb ut-Tahrir udsender en Trump’sk erklæring om, at det hele skyldes mainstream-mediernes framing uden et gram af selvindsigt eller kritik. Om to dage er det hele glemt, og nyhedshjulet fortsætter.

Jeg vil derfor gerne stoppe op et øjeblik og komme med en selverkendelse.

Først og fremmest forstår jeg godt både forargelsen og frygten fra det jødiske samfund. Jeg kunne bruge lang tid på at gennemgå den pågældende beretning, som den såkaldte imam benyttede. Jeg kunne fortælle om konteksten, fortolkningen og den måde, som man har læst den de sidste 1.400 år. Men det er ikke formålet med dette indlæg. I det her tilfælde blev beretningen brugt i Hizb ut-Tahrirs politiske agenda om oprettelsen af et kalifat og i en kontekst som unægteligt kan forstås som en opfordring. Og det er her, at selverkendelsen kommer på banen.

Efter længere tids refleksion er det med et tungt hjerte, at jeg må erkende, at vi i muslimske kredse har alvorlige problemer med antisemitismen

Efter længere tids refleksion er det med et tungt hjerte, at jeg må erkende, at vi i muslimske kredse har alvorlige problemer med antisemitismen. Det tragikomiske er, at det i virkeligheden ikke handler om islam vs. Jødedommen, men i stedet konflikten over alle konflikter, nemlig den israelsk-palæstinensiske konflikt. Det skyldes grundlæggende en manglende evne til at afkoble Israel-Palæstina-konflikten fra jødedommen som religion. Det gør det ikke lettere, at det siden zionismens fødsel har været en indgroet strategi at sætte et lighedstegn imellem staten Israel og jødedommen. Men uanset hvad kan og må det aldrig nogensinde være årsag til hverken opfordringer eller regulær diskrimination og hadforbrydelser mod vores jødiske medborgere.

En prædiken fra en imam i Masjid Al-Faruq-moskéen på Nørrebro i København er blevet lagt på Youtube. Efter imamens udtalelser er blevet oversat, har hans prædiken vakt bekymring og debat.

En prædiken fra en imam i Masjid Al-Faruq-moskéen på Nørrebro i København er blevet lagt på Youtube. Efter imamens udtalelser er blevet oversat, har hans prædiken vakt bekymring og debat.

Jeg kommer fra et palæstinensisk hjem, hvor min barndom var fyldt med billeder af en brutal besættelsesmagt, som dagligt undertrykte, og fortsat undertrykker, et helt folk. Jeg kommer fra et hjem, hvor mine bedsteforældre i detaljer berettede om den dag, hvor de blev jaget ud af deres hjem for efterfølgende at tilbringe 60 år i eksil som statsløse. Derfor var det nærliggende at rette hadet mod staten Israel og jødedommen, som blev opfattet som et fedt.

Jeg glemmer aldrig, da jeg mødte den første jødiske person i mit liv. Der skulle gå hele 18 år, før jeg stod over for en person, som bekendte sig til den jødiske tro

Jeg glemmer aldrig, da jeg mødte den første jødiske person i mit liv. Der skulle gå hele 18 år, før jeg stod over for en person, som bekendte sig til den jødiske tro. Det var til en konference i London for 60 unge ildsjæle fra hele verden. Jeg smalltalkede med en pige, da det obligatoriske spørgsmål om, hvor man var fra faldt. Hun sagde Israel, og jeg stivnede. Hele det apparat af forestillinger, fordomme og fjendebilleder, som jeg havde i hovedet blev aktiveret – og så alligevel ikke. For her stod et menneske af kød og blod over for mig.

To uger efter var vi blevet tætte venner, og den dag i dag holder vi stadig kontakten. Hun er menneskerettighedsaktivist og kæmper dagligt for palæstinensernes rettigheder. Sådan har jeg gennem årene fået et stort netværk af jødiske venner, som kæmper for den palæstinensiske sag og imod undertrykkelse i hele verden.

Jøder er lige så divers en gruppe som alle andre. Vi, som muslimer, brokker os tit over, at der bliver generaliseret, og at vi bliver behandlet som en homogen gruppe. Derfor kan vi ikke tillade os at begå den samme fejl over for andre minoriteter.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Min pointe er ikke, at danske jøder skal behandles ordentligt alt efter, hvorvidt de støtter op om Israel eller ej. Min pointe er, at danske jøder har ret til at blive behandlet ligeværdigt uanset deres politiske standpunkter til den ene eller den anden konflikt.

Jøder har været en del af den muslimske verden i 1.400 år, og danske muslimer har et ansvar som borgere for at bekæmpe alle former for diskrimination

Jøder har været en integreret del af den muslimske verden i 1.400 år, og danske muslimer har et ansvar som borgere for at bekæmpe alle former for diskrimination uanset, hvor vi møder den, og hvem der udsættes for den. Vi har et ansvar og en forpligtigelse til at sige fra, når antisemitiske udtalelser bliver fremsat mod vores jødiske medborgere.

Vi bør derfor være lige så rasende, når en dansk jøde bliver spyttet på, fordi han bærer en Davidstjerne, som når en muslimsk kvinde får trukket tørklædet af hovedet. For hvis ikke vi kan udvise den samme forargelse og indignation, er vi i virkeligheden nogle hyklere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce