0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vi skal have modet til at sætte folkeskolen fri - ellers forsvinder den

Vi risikerer, at folkeskolen som 'folkets skole' vil være ikke-eksisterende om nogle ganske få årtier.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Roald Als

Uffe Elbæk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uffe Elbæk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For en uge siden spurgte jeg på min facebook-væg, om ikke nogle folkeskolelærere ville fortælle mig, hvad der egentlig var op og ned i debatten om folkeskolereformen og dens implementering. Er problemet virkelig så alvorligt som mange hævder? Eller er der bare tale om rigid fagforenings-modstand, der spænder ben for en på mange måder fornuftig reform?

Det fik jeg en lang række svar på. Både i den åbne debat-tråd og ikke mindst i min private indbakke. Ikke bare fra medarbejdere i folkeskolen, men også fra forskere, forældre og ansatte i ministerierne. De mange svar tegner et markant mønster, hvilket jeg vil komme tilbage til om lidt. Men først en lille forklaring på, hvorfor jeg stillede spørgsmålet i første omgang.

Mit spørgsmål var født ud af en stigende bekymring for, at det, der måske nok oprindeligt var ment som en faglig og kulturel styrkelse af folkeskolen, er endt i det stik modsatte. Hvilket har kastet folkeskolen ud i den alvorligste krise, den har oplevet i sine 200 år.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere