Tegning: Anne-Marie Steen Petersen
Foto: STEEN PETERSEN ANNE-MARIE/Politiken-Tegning

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Uffe Elbæk

Vi står i en værdikrise, der er vigtigere end flygtningekrisen

Det er et nederlag for visionen om et progressivt europæisk samarbejde og forpligtende fællesskab, at regeringen har valgt at indføre den midlertidige grænsekontrol.

Uffe Elbæk

Med indførelsen af den midlertidige grænsekontrol svigter Danmark de værdier og visioner, som vi de sidste 50 år har bygget det europæiske fællesskab op omkring.

Det er mindre end 30 år siden, vi fejrede murens fald og Europas genforening. Nu så få år senere befinder vi os i en værdikrise, hvor vi på ny er med til at skabe skillelinjer og kløfter i Europa.

Det er historisk trist, at Danmark vender Europas udfordringer ryggen i stedet for at prøve at løse dem.

Det som ofte kaldes ’flygtningekrisen’ er først og fremmest en politisk krise. Europas politiske krise. Jeg hører konstant fra både venstre og højre, at krisen kræver internationale løsninger. At Danmark ene og alene ikke kan stille noget op.

Men alt for sjældent hører man samme stemmer komme med konkrete forslag til, hvordan det skal gøres i praksis. Faktisk synes jeg efterhånden, at de udmeldinger klinger hult, når Danmark gang på gang vender ryggen til fælles løsninger.

BERTEL HAARDER

Vi genindfører grænsekontrol, opretter teltlejre og centrale kræfter i regeringen taler om at reformere eller helt forkaste internationale konventioner.

Vi er godt i gang med at underminere grundpillerne i det internationale samfund. Det er et system, det har taget årtier hvis ikke århundreder at raffinere og opbygge. Det er ikke holdbart. Heller ikke for Danmark selv.

Hvem ved hvad konsekvensen af en sådan underminering af vores internationale retsarkitektur vil betyde på sigt? For Danmark og for verden.

Vi er selv helt afhængige af international beskyttelse, skulle vi opleve trusler og farer udefra. Det virker som om, det desværre ikke længere handler om ’kun’ at balancere på grænsen af konventionerne, men faktisk om at underminere det juridiske og politiske grundlag for deres eksistens.

For mig repræsenterer et progressivt EU åbenhed, frihed og solidaritet

Det er enormt risikabelt og kortsigtet, at vi – i en krisesituation som denne - begynder at sælge ud af centrale kerneværdier i vores retsstat og internationale samarbejde. Agerer alle som Danmark, er det svært at se, hvordan det europæiske samarbejde skal overleve.

Det er netop, når bølgerne går højt og presset vokser, at vi skal vise mod til at stå fast. Til at holde fast i vores værdifundament og i os selv. For vi har råd til det. Vi er et rigt samfund. Ikke kun rigt i økonomisk forstand, men et samfund rigt på værdier og dyrebare erfaringer. Dem bør vi gøre os den tjeneste at lære af i stedet for at lade os styre af panik og kortsigtede behovet for ’quick fixes’.

Selvom jeg er uenig i regeringens beslutning om at indføre midlertidig grænsekontrol, er jeg ikke overrasket. Vi har i Danmark og i Europa alt for længe forsømt det europæiske forpligtende samarbejde i stedet for at investere i fællesskabet.

Vi kunne for længst have adresseret flygtningeudfordringen ved at samarbejde om at lave en fornuftig kvoteordning, fælles modtagelsescentre og arbejde langt mere intenst for at sikre hjælp til nærområderne og ikke mindst intensivere den diplomatiske indsats i forhold til konflikterne i Mellemøsten - i stedet for at gennemføre uovervejede interventioner og skære i den langsigtede udviklingsbistand.

Den midlertidige grænsekontrol vidner ikke om et europæisk svigt, men om et dansk svigt overfor Europa

På europæisk plan kunne vi langt tidligere have vist reel vilje til samarbejde og til at løfte i flok.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

POLITIKEN MENER

Det er jo netop fordi, vi ikke har handlet sammen og i tide, at Sverige har set sig nødsaget til at lukke grænsen. Det duer ikke, at vi skyder skylden på andre, når vi selv bærer et stort ansvar. Det kan ikke være rigtigt, at vi i år 2015 søger at løse problemer og udfordringer ved at vende ryggen til dem. Det er udsyn og langsigtede løsninger, vi har brug for. I stedet lader vi os styre af frygtens politik - en os-og-dem-politik.

Den midlertidige grænsekontrol vidner ikke om et europæisk svigt, men om et dansk svigt overfor Europa. Det europæiske samarbejde er kun så godt, som vi selv gør det.

Skal jeg være helt ærlig, ligger vi i dag, som vi selv har redt. Nærmere end at give fælleskabet næring ved at tilføre det mening, energi og kompetencer har vi vendt det ryggen. Det er derfor et nederlag for visionen om et progressivt europæisk samarbejde og forpligtende fællesskab, at regeringen har valgt at indføre den midlertidige grænsekontrol.

For mig repræsenterer et progressivt EU åbenhed, frihed og solidaritet. De værdier er under pres. Vi står derfor ikke bare i en flygtningekrise, men i en værdikrise. Det sidste er vigtigere end det første.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce