Frygten har kidnappet vores evne og vilje til at se bag om terroren

Tegning. Mette Dreyer
Tegning. Mette Dreyer
Lyt til artiklen

Da jeg søndag eftermiddag på Facebook skulle skrive en umiddelbar reaktion og kommentar på det seneste selvmordsattentat – denne gang i en park i Pakistan, hvor langt de fleste ofre var kvinder og børn der var ude og fejre påsken – kunne jeg mærke, at mit sprog ikke længere rakte til. Mine ord føltes slidte og forudsigelige. Tæt på tomme. Fordi jeg var tom. Tom for mening over det, der var sket. Og en ting mere: Frustrerende træt af mine egne og mine politiske kollegers verbale automatreaktioner, når terroren rammer.

Det siger sig selv, at vi alle føler med ofrene, der bliver ramt af radikaliserede menneskers handlinger. Det siger også sig selv, at nogle ofte kræver stramninger, mens andre holder fast i, at vi ikke skal forfalde til generaliseringer og automatløsninger. Men fælles for begge politiske positioner er, at frygten og opgivelsen er begyndt at farve vores tænkning, sprog og i sidste ende vores handlinger.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her