Tre krav til kontrollen af efterretningstjenesten

Lyt til artiklen

Om lidt kommer den endelig: Wendler Pedersen-udvalgets forslag til regulering og kontrol af efterretningstjenesterne. Sidste fredag brugte jeg en del af ventetiden på at skrive en blog om baggrunden for udvalgsarbejdet og problemerne med den nuværende kontrol set fra mit sæde i folketingets særlige kontroludvalg. De sidste par timers ventetid har jeg brugt på at beskrive de krav, jeg mener, at man bør stille til et nyt kontrolsystem – og som jeg synes, at man skal vurdere Wendler Pedersen-udvalgets forslag ud fra.

Lad os først slå en ting fast: Efterretningstjenesten er undtagelsen, der bekræfter reglen. En instans, som har lov til at bryde helt fundamentale retsprincipper for at forsvare demokratiet og retsstaten. Sådan er det, og sådan skal det være. For en effektiv efterretningstjeneste er en helt nødvendig forudsætning for dansk sikkerhed. Det er ikke forsvaret, men derimod efterretningstjenesten, der forhindrer, at der springer en bombe på Nørreport station en tidlig tirsdag morgen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her