En ny klassekamp er under opsejling, og den kan blive en af vores største politiske hovedpiner. Der er nemlig opstået en grundlæggende uenighed om, hvad og hvem velfærdssamfundet er til for, skriver Andreas Kønig i denne Signatur.

Andreas Kønig: Debatten om pension viser, at velfærdsstaten er i store vanskeligheder – og det er mig, der er problemet

Mette Frederiksen har atter genåbnet pensionsdebatten i dansk politik. Her ses hun ved Socialdemokratiets sommergruppemøde, som særligt handlede om pensionsalderen.  Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Mette Frederiksen har atter genåbnet pensionsdebatten i dansk politik. Her ses hun ved Socialdemokratiets sommergruppemøde, som særligt handlede om pensionsalderen. Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Det er ofte sådan, at mennesker med profetisk klarsyn udsættes for spot og spe i deres samtid, og så først mange år senere får anerkendelse for, hvordan de foregreb fremtiden, mens alle andre var blændet af nuet. Derfor tænker jeg i disse dage meget på den dengang 14-årige Simone, der under valgkampen i 2019 fik mulighed for at stille politikerne et spørgsmål til en paneldebat.

»Hvor lang tid skal jeg slide, altså arbejde«, lød det med en sund indignation fra spørgeren, hvorefter ordstyreren lettere perpleks spurgte, om hun virkelig allerede tænkte på pensionsalder nu, hvor hun kun var 14 år.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her