Engang var vores hjem et helle. Nu er det et sted, man i stigende grad tjener penge på, hvis man kan. Fordi man næsten er dum, hvis man lader være. Imens stiger uligheden mere og mere, skriver Mette Mølbak i denne Signatur.

Mette Mølbak: Man er jo næsten idiot, hvis man lader sin bolig stå tom i tre uger

I AB Carlsborg mellem Sønder Boulevard og Enghave Plads på Vesterbro var flere andelshavere bekymrede for, at Airbnb-udlejningen ville tage overhånd. For at komme problemet i forkøbet har foreningen nu strammet reglerne for korttidsudlejning af de 28 andele. Foto: Originalfoto: Rune Pedersen, Ivan Boll
I AB Carlsborg mellem Sønder Boulevard og Enghave Plads på Vesterbro var flere andelshavere bekymrede for, at Airbnb-udlejningen ville tage overhånd. For at komme problemet i forkøbet har foreningen nu strammet reglerne for korttidsudlejning af de 28 andele. Foto: Originalfoto: Rune Pedersen, Ivan Boll
Lyt til artiklen

Undskyld, men det her er et hjem og ikke et hotel«. Sådan må jeg skrive til en tysk kvinde, der er rasende på mig. Jeg har nemlig aflyst hendes ophold i mit hjem. Jeg kan godt forstå, hvorfor hun er vred. Hun har fundet et sted, der sikkert var passende for hende og de tre andre medrejsende, der havde planlagt en weekend i København. Hun har med en enkelt bevægelse trykket ’book’, og så er opholdet reserveret. Jeg, udlejeren i den anden ende, havde ikke set, at Airbnb har lavet nogle grundlæggende ændringer, der er grunden til, at jeg aflyser kvindens ophold.

Det er nogle år siden, at jeg sidst har udlejet vores bolig ud gennem Airbnb. Faktisk skal vi tilbage til tiden før Covid. Dengang skulle man skrive høflige forespørgsler om, man mon kunne booke pågældende bolig, samt præsentere sig selv. For sent opdagede jeg, at sådan er det ikke længere. Nu kan man booke ’instant’ og behøver ikke ulejlige sig med at skrive, hvem man er. Smart for turister og Airbnb, der gnidningsløst kan sende turister ud i alle afkroge af verden. Grænseoverskridende for mig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her