Sådan er ligestillingens stilling i 2010

uambitiøst. Når ligestillingsministerens mener, at der er et modsætningsforhold mellem at ville rette op på ligestillingsproblemet og at yde hjælp til undertrykte indvandrerkvinder, er det udtryk for uansvarlighed. Arkivfoto: Finn Frandsen
uambitiøst. Når ligestillingsministerens mener, at der er et modsætningsforhold mellem at ville rette op på ligestillingsproblemet og at yde hjælp til undertrykte indvandrerkvinder, er det udtryk for uansvarlighed. Arkivfoto: Finn Frandsen
Lyt til artiklen

Kan man have nytårsforsæt på andres vegne?

Det er måske lidt usædvanligt, men hvis nu man har det på vegne af nogen, som ikke selv formår at formulere et og samtidig gør det til sit eget, er det vel nærmest at betegne som en hjælp. Men før jeg kommer til det med nytårsforsættet, skal vi lige fire dage tilbage i det gamle år, nemlig til et interview med den såkaldte ligestillingsminister Inger Støjberg (V) her i avisen på forsiden af 2. sektion i mandags. Her afslørede hun en helt særlig logik, som det er værd at se nærmere på. Den lød i al sin uklare enkelhed, at hvis man går ind for ligeløn for mænd og kvinder og synes, at det godt kunne gå lidt hurtigere med at få flere kvinder på lederposter, svigter man de indvandrerkvinder, der lever i ufrihed og undertrykkes af deres mænd. Når jeg er så præcis med dag og sted for interviewet, er det, for at man kan gå tilbage i bunken af gamle aviser og finde mandagens frem og ved selvsyn konstatere, at ovenstående udlægning af ministerens udtalelser ikke er et polemisk udfald fra min side. I Støjbergs optik forholder det sig nemlig sådan, at dem, hun kalder »en flok venstreorienterede feminister«, og som mener, at der er et og andet, der stadig kan gøres for at øge ligestillingen i Danmark, alene ønsker en ligestillingspolitik for dem, der ligner dem selv, nemlig »de hvide og veluddannede«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her