Når vi køber en æske Lego til børnene, er der påskrevet advarende informationer om, at man skal passe på ikke at sluge de små dele. Når vi køber en ny deodorant, er vi sikret en liste af oplysninger om indholdet.
Og på samme måde står informationerne i kø på pakningerne af stort set alle fødevarer i supermarkedet. Alt sammen sikret via lovgivning, så vi på et oplyst grundlag kan tage det sundhedsmæssige rigtige valg, hvis vi ønsker det. Men når jeg skal vælge læge, er der så få informationer, at jeg lige så godt kan spille roulette om, hvem min læge skal være. Jo, jeg kan ganske vist vælge ud fra adresse, køn og alder. Kan jeg bedst lide Frederikssundsvej eller Brønshøjvej? Er jeg mere til Jørgen end Ulla? Tror jeg, at én på 45 år er mere fagligt opdateret end ham på 64 år? Det lægger mere op til navneleg end til en kvalificeret beslutning. Forbrugerstyrelsen undersøger hvert år forbrugerforholdene på 57 markedsområder, som tæller alt fra advokater, pengeinstitutter, sygehuse, realkreditinstitutter og læger. Og i 2009 scorede lægerne absolut lavest i gennemsigtighed. Altså intet andet område føler forbrugerne er så uigennemskueligt og underinformeret som lægeområdet.