Mit ur stod på 19.57, da jeg for et par dage siden i SuperBrugsen trykkede ’godkendt’ til et beløb på 867,86 kroner. Det var tre minutter i lukketid og næsten fire timer, efter bankerne lukkede. Men tro ikke, at bankernes maskiner dermed holdt fri. Da jeg en time senere var på min netbank, var pengene hævet fra min konto. Tempofyldt og tjekket. Og fair nok, for jeg havde jo brugt pengene og havde både fået en bunke økologisk minimælk, rugbrød og frugt i hus. Men helt anderledes langsomt gik det, da jeg nogle uger før skulle returnere nogle vinterstøvler, jeg havde fået i julegave. Den venlige ekspedient spurgte, om hun måtte overføre de 1.699 kroner via mit Visa-kort. Ja, sagde jeg, selvom jeg faktisk bedst kan lide at få pengene i hånden, men jeg ville jo nødig virke gammeldags … Først fem dage senere står de 1.699 kroner på min konto. Pengene har bare svævet derinde i dankort-maskinen – til stor fordel for banken, for så slap den for at betale rente af beløbet så længe. Det er det samme kort, den samme maskine – forskellen er bare, at pengene skulle gå den modsatte vej, og så er den tjekkede og tempofyldte bankservice pist væk. Bankerne afslører dagligt, at de er hurtige, når det er til deres fordel, og langsomme, hvis der er en økonomisk gevinst i at være det. Det er da ujævnt og urent trav.
Valørdage
I sidste uge skulle jeg overføre 3.200 kroner til min søns bankkonto. Med samme form for smartness hævede banken fluks pengene på min konto (så får jeg nemlig ikke rente for dem den dag), men det tog mere end et døgn for pengene at havne på min søns konto (så sparer hans bank nemlig også renten en dag).
Gad vide, hvor pengene befinder sig henne i de 24 timer? Fakta er, at bankerne under pengenes rejse scorer rentegevinsten. Officielt hedder det valørdage. Det stammer fra gamle dage, hvor bankerne fysisk skulle flytte kontanter, når de skulle overføre penge. Og det tog tid, og dermed var det rimeligt, at kunderne ikke fik renter i transporttiden. Men kære banker, det er længe siden, vi har flyttet pengebundter. Det foregår digitalt i dag, og I har jo vist, at I kan være hurtige, når I har lyst. Indtil november var det faktisk oven i købet sådan, at bankerne først begyndte at betale renter dagen efter, at pengene var sat ind på kontoen, men her er de danske forbrugere blevet reddet af EU.