0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Min er større end din

Det ville klæde politikerne, hvis de af og til kunne se ud over deres eget partis interesser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
FLINDT PEDERSEN RASMUS
Foto: FLINDT PEDERSEN RASMUS

Magtkamp. Vi har mere brug for politiske resultater end for politiske 'min er større end din'-diskussioner. Løsninger frem for magtkampe, mener Anette Claudi. Arkivfoto

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er gået alt for meget ’min er større end din’ i den politiske debat.

Folketingspolitikerne har så meget fokus på, at min plan er bedre end din, at meget få politikere overhovedet kan eller vil høre det, de faktisk er enige om.

Interessen for konstruktivt at lytte til andres argumentation er stort set lig nul på arbejdspladsen Christiansborg for tiden.

Naturligvis er det forstærket af, at politikere er drevet at et konstant pres, fordi der bliver udskrevet valg lige pludselig i 2011, og det derfor handler om at markedsføre sig selv og sit eget parti.

Selvfølgelig skal politikere kæmpe for at blive valgt. Men parti-egoisme kan vi danskere bare ikke bruge til ret meget.

For når alt drukner i et ’mig og mit parti’-fokus, så glemmer politikerne det, de egentlig har som deres væsentligste opgave: at styre og udvikle et Danmark, så vi også i fremtiden står som et stærkt velfærdssamfund med nok at leve af.

Vi har såmænd mere brug for politiske resultater end for politiske ’min er større end din’-diskussioner. Løsninger frem for magtkampe.

Det er en helt absurd tanke, hvis man forestillede sig, at man overførte den politiske arbejdsmetode til en virksomhed. Tænk, hvis de enkelte medarbejdere og chefer fokuserede mere på at have ret, tage æren og finde fejl hos kollegaen end på mål og resultater for virksomheden. Der er vist ingen tvivl om, at det ville udmønte sig ret negativt på bundlinjen.

Det ville være fatalt for virksomheden, hvis arbejdsprocesser og udvikling ikke hele tiden konstruktivt optimeres ud fra en fælles vilje til at skabe resultater.I den politiske arbejdsproces er det, som om ambitionen hele tiden er at sætte stopklodser ind, så man er sikker på, at intet forslag til forandring optimeres.

Studer bare den hårde debat om efterlønnen. Nogle er for afskaffelse af efterlønnen. Andre argumenterer kraftigt imod. Men når man bare er med på en lytter, så er der faktisk meget, begge lejre er enige om – de kan og vil bare ikke selv høre det.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage