Et godt samfund har brug for stærke forbilleder

Forbilleder. Vi har brug for markante forbilleder i vores samfund. Sygepleje er et eksempel på et fag, hvor den frugtbare inspiration fra et professionelt forbillede er under pres fra øgede krav om teoretisering og anonymisering.
Forbilleder. Vi har brug for markante forbilleder i vores samfund. Sygepleje er et eksempel på et fag, hvor den frugtbare inspiration fra et professionelt forbillede er under pres fra øgede krav om teoretisering og anonymisering.
Lyt til artiklen

Jeg forsøger ligesom alle andre forældre at få mine børn til at gøre, som jeg siger – og ikke som jeg gør.

Desværre hopper de ikke på den. De vipper på stolen, selv om jeg siger, de ikke må. Gæt hvorfor? Sådan er det i det små, og sådan er det i det store: Vi gør gerne som vores forbilleder, dårlige og gode. Men har spurgt et stort antal mennesker rundt omkring i Europa, der hjalp jøder under Anden Verdenskrig, hvorfor de egentlig gjorde det, ofte med fare for sig selv? Man kunne have forventet mange fine svar med henvisning til moral, filosofi og store idealer. Men det typiske svar er anderledes enkelt: »Det ville min lærer have gjort«. »Det ville min mor have gjort«. »Det ville min far have gjort«. – Det ville, kort sagt, »den og den, som jeg ser op til«, have gjort.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her