På nærværende avis har vi en udtrykkelig målsætning, der handler om, at de mennesker, som optræder i Politiken samlet set skal afspejle det samfund, vi lever i. Det betyder konkret, at vi som journalister skal anstrenge os for at finde kilder, som tilhører det ældre segment, de unge, etniske samt andre minoriteter og alle køn. Vi ved nemlig godt, at vi har en sejlivet tendens til at spørge hvide, ’gammeldanske’ mænd i deres bedste alder, når vi mangler ekspertise. I hvert fald er det dem, der helt overvejende præger spalterne på enhver given dag.
For tiden tæller vi kvinder. Og så sammenligner vi tallet med antallet af vores mandlige kilder. At vores succesrate er stærkt svingende, kan jeg vist godt afsløre uden at overraske.
Det er altid nemmere at ringe til de kilder, man kender, og som man ved, kan give et fornuftigt svar på vores dumme spørgsmål. Ofte arbejder vi på deadline, og det tager ganske lang tid at opspore nye kilder, der ved lige nøjagtig det, man gerne selv vil vide.
Nu er det tilsyneladende ikke til at lave om på, at f.eks. katolske præster og formanden for Dansk Industri altid er mænd. Det er talspersoner eller presseansvarlige for tunge sektorer oftest også. Men jeg vil tillade mig at tale på mine kollegers vegne, når jeg siger, at vi faktisk gør os stor umage for at finde frem til de kvindelige eksperter, som vi ved findes derude, hvad enten det handler om økonomi, udenrigspolitik eller rigets almene tilstand.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar