I takt med at kvinder får muligheder og frihed, fravælger de børn. Men spørgsmålet er, om det er et bevidst valg eller et udtryk for midlertidig lammelse over konsekvenserne ved reproduktion.

Korrespondent: Som ung kvinde kan jeg godt forstå, at kvinder verden over fravælger børn

Sydkorea er godt på vej til at blive et super-aldrende samfund, hvor befolkningen fravælger børn og lever længere. Foto: Malene Jensen
Sydkorea er godt på vej til at blive et super-aldrende samfund, hvor befolkningen fravælger børn og lever længere. Foto: Malene Jensen
Lyt til artiklen

Jeg bor i landet med verdens laveste fertilitetsrate. I et årti har sydkoreanske kvinder født færrest børn i verden, og i 2023 nåede fertilitetsraten et nyt lavpunkt på 0,78. I hele den udviklede verden kæmper regeringer med at få flere kvinder til at føde børn, og særligt i Asien synes kampen at være tabt på forhånd.

Som kvinde i den fødedygtige alder kan jeg kun sige: Jeg forstår godt, at kvinder fravælger børn.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her