Kan jeg være bekendt over for mig selv at undvære Den Store Danske Encyklopædi, når jeg aldrig kigger i den? Og hvad med den store sovjetiske: Skal den blive i skuret, spørger Jes Stein Pedersen i denne Signatur.

Jes Stein Pedersen: Skal jeg smide mit danske nationalleksikon ud?

Jeg ville muge ud, gøre plads til nutiden, da jeg pludselig igen stod med det leksikalske smertensbarn, skriver Politikens litteraturredaktør Jes Stein. Arkivfoto Nanna Navntoft
Jeg ville muge ud, gøre plads til nutiden, da jeg pludselig igen stod med det leksikalske smertensbarn, skriver Politikens litteraturredaktør Jes Stein. Arkivfoto Nanna Navntoft
Lyt til artiklen

Jeg fandt omkring årtusindskiftet The Great Soviet Encyclopedia blandt de bøger, som Politikens Bibliotek netop havde besluttet at kassere. »Vanvittigt«, tænkte jeg og slæbte det tunge bogværk (16,2 kilo) op på mit kontor.

På vej op ad trapperne var jeg henrykt som en arkæolog efter et sjældent fund, for det var jo intet mindre end den sovjetkommunistiske selvforståelse, marxismen-leninismen, som den forstod sig selv, jeg havde bjærget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her