Selvmål. Politiken.dk opfrisker rød bloks største brølere.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Selvmål. Politiken.dk opfrisker rød bloks største brølere.

Skriv

Stem: Hvad har været rød bloks største selvmål?

Rød blok har også trådt i spinaten. Hvilken historie var mest pinlig?

Skriv

Det sker, at politikere ønsker, de kunne skrue tiden tilbage.

Brøler og selvmål kan få dem klasket op på alle landets forsider, og danske politikere er ingen undtagelse.

I anledning af det kommende valg ser politiken.dk tilbage på nogle af de største brølere siden folketingsvalget i 2007.

I torsdags satte vi blå blok under lup:

Nu gælder det så det røde hold, og i bunden kan du stemme på 'din favorit'.

Selvmål 1: Søvndal på engelsk »The ice is melting at the poles«, lød det på ringe skole-engelsk, da Villy Søvndal talte under klimatopmødet.

Manden - som mange har peget på som rød bloks bud på en udenrigsminister - demonstrerede med sin tale, at engelsk langtfra er hans spidskompetence.

Siden har satiriske fortolkninger af talen indtaget Youtube.

Selvmål 2: S-børn på privatskoler
Socialordfører Mette Frederiksen tornede mod privatskoler - men i foråret 2010 sendte hun sin egen datter på netop en privatskole.

Partiformand Helle Thorning-Schmidt gjorde det samme med sin datter med henvisning til, at datterens veninder skiftede.

LÆS MERE

Selvmål 3: Thorning uden styr på manden
Thornings skattesag faldt fra hinanden trods massive avisskriverier i sommeren 2010 - ikke mindst i B.T.

Det ændrer dog ikke på, at S-formanden selv bidrog til forvirringen med at give modstridende oplysninger om sin mand.

LÆS MERE

Selvmål 4: Sass' tvivlsomme ven
Politisk ordfører Henrik Sass Larsen (S) har jævnligt spist og drukket med lokalformand Tommy Kamp på en af Køges lokale caféer.

Det var helt sikkert hyggeligt, men også ret uheldigt. Tidligere i år påstod caféeejerne offentligt, at de lod Tommy Kamp - og dermed Sass - spise gratis imod lukrative bevillinger.

Ejerne er nu sigtet af politiet, og Tommy Kamp måtte trække sig. Han fastholder dog sin uskyld.

LÆS MERE

Selvmål 5: Søvndal og Holbergskolen
Da Holbergskolen på Nørrebro holdt et forældremøde kun for kvinder i februar 2010, gik Villy Søvndal til angreb. Den slags er »reaktionært«, »middelalderligt« og »uacceptabelt«, sagde han.

Kritikken haglede ned over formanden - ikke mindst fra hans egne - og han vendte 180 grader og støttede efterfølgende konceptet.

LÆS MERE

Selvmål 6: Søvndals finke til 24 mia.
I foråret 2010 harcelerede SF-formand Villy Søvndal på TV 2 News over, at regeringen ville spare 24 milliarder på kommunerne. Men det passede ikke, måtte han efterfølgende erkende. Besparelserne dækkede hele det offentlige område.

»Det kan godt være, der er fløjet en finke af panden i hastigheden«, sagde Søvndal efterfølgende.

LÆS MERE

Selvmål 7: Kamal og boligen
SF'eren Kamal Qureshi blev afsløret i have brugt et falsk navn i forbindelse med udlejning af en bolig. Senere kom det også frem, at han havde snydt med en opgave under sit medicinstudie.

Sagen kostede SF'eren hans ordførerskaber i en periode af 2008, inden han blev taget til nåde.

LÆS MERE

Selvmål 8: Smid McDonald's ud af landet
»Hvis det stod til mig, smed vi McDonald's ud af landet. De betaler alligevel ikke skat«.

Sådan skrev folketingsmedlem for SF, Öslem Cekic, på sin Facebook-side tidligere i år, og det bragte sindene i kog - også i hendes eget parti. McDonald's betaler nemlig skat i Danmark, og Cekic måtte senere beklage sin udmelding:

»Jeg skulle have undersøgt det til bunds, inden jeg skrev det«, sagde hun.

Selvmål 9: Leasing af bil
I juni bragte Ekstra Bladet historien om, at Helle Thorning-Schmidt leasede en bil hos det tyske firma Fleggaard i stedet for et dansk leasingfirma.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dermed kunne S-lederen nøjes med at betale den lave tyske moms på 19 procent. Thorning afviste dog, at hun havde spekuleret i den lave moms:

»Jeg er ikke på nogen måde gået bevidst efter, at det skulle være en tysk bil, eller at jeg ville spare 163 kroner om måneden«, sagde hun.

LÆS MERE

Selvmål 10: Lykketoft som turistguide i torturstat

Kan en tidligere dansk udenrigsminister og nuværende medlem af Folketingets ledelse optræde som turistguide i et af verdens mest brutale diktaturer?

Spørgsmålet blev rejst, efter Politiken i en annonce i august i år tilbød en pakkerejse til Myanmar (tidligere Burma) med tidligere udenrigsminister Mogens Lykketoft (S) som rejseguide.

Den Danske Burma Komité frygtede, at regimet vil misbruge Lykketofts rundrejse i dets propagande, men det afviste Lykketoft:

»Med mindre pressen blæser det op, tror jeg ikke, at regimet er opmærksom på, at jeg kommer derud«, sagde han.

LÆS MERE

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden