Aflivning. Det er lovligt at skyde omstrejfende hunde, hvis ejeren er blevet advaret. Bør det ændres?
Foto: SØREN SCHNOOR (arkiv)

Aflivning. Det er lovligt at skyde omstrejfende hunde, hvis ejeren er blevet advaret. Bør det ændres?

Skriv

Skriv: Er det i orden at skyde naboens hund?

Nabo har skudt en familiehund i Holbæk.

Skriv

Den 10-årige labrador Balder er ikke mere.

Hunden blev i går skudt af familiens genbo Johnny Pedersen, der ifølge dagbladet Nordvestnyt henvendte sig med den triste besked:

»Jeg har skudt jeres hund, og han ligger dernede«.

Ikke ulovligt

Episoden er meldt til politiet, men som grundejer har man loven på sin side, hvis man afliver et omstrejfende dyr.

Det kræver blot, at man inden for det seneste år har advaret ejeren om, at man agter at aflive dyret.

Og det havde genboen efter sigende i den aktuelle sag.

»Det er jo en frygtelig historie, der går flere år tilbage. De slipper bare deres hund løs, og så løber den alle vegne. Jeg har været nede og sige til dem mange gange, at de skal holde deres hund for dem selv. Jeg har afleveret den over 20 gange til dem, og jeg har afleveret den tre gange til politiet«, siger manden, der affyrede skudet, Johnny Pedersen til ekstrabladet.dk.

LÆS MERE

Familien til den dræbte hund rystet over episoden og mener, at loven bør ændres:

»Vi mener, at den nuværende lovgivning burde tages op til revision. Det burde kun være lovligt at skyde løsgående hunde såfremt de udgør en direkte fare for mennesker eller dyr«, siger familiens far Bjarne Juul Hansen til DR Nyheder.

Mener du, at det er i orden, at man efter advarsel afliver omstrejfende hunde på sin grund?

Eller bør det være ulovligt?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce