Hvad var årets sjoveste citat?

Guldkorn. 15 elever plus 16 elever giver 33 elever, lød det fra undervisningsministeren i december. Var det årets sjoveste citat?
Guldkorn. 15 elever plus 16 elever giver 33 elever, lød det fra undervisningsministeren i december. Var det årets sjoveste citat?
Lyt til artiklen

I vildnisset af fine vendinger, lange sætninger og kloge ord sagt og skrevet i 2010 rager en god håndfuld citater ud som særligt mindeværdige.

Lad os bare kalde dem sjove.

I månedens 16. decemberafstemning skal vi have kåret det citat fra årets løb, som fik os til at trække mest på smilebåndet. Vi skal have kåret 'årets sjoveste citat 2010'.

Med hjælp fra politiken.dk's læsere har vi fundet fem nominerede. Stem på din farvorit i boksen nederst.

1. Regeringens skattepolitik
»Så har vi altså valgt at lave et system, hvor man skal aflevere lidt mindre, end man gjorde før. Det er det, vi har valgt, og det fører selvfølgelig til, at dem, der tjener mere og afleverer meget og nu afleverer lidt mindre, ja de afleverer så mere mindre, end dem der tjener lidt mindre og afleverer mindre, men altså så afleverer mindre-mindre«.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen forklarer regeringens skattepolitik fra Folketingets talerstol.

2. 15 + 16 = 33
»Lad mig illustrere. Hvis man sidder 15 elever i en klasse og 16 i klassen ved siden af. Så er der faktisk to lærere til rådighed for de i alt 33 elever, der så må være«.

Undervisningsminister Tina Nedergaard i forbindelse med fremlæggelsen af PISA-undersøgelsen i december.

Minister: »Jeg kan altså godt regne - nogle gange«

3. Vores venner fra Nordkorea
»Selvfølgelig må vi stå sammen med vores nordkoreanske allierede«.

Sarah Palin i et interview med den højreorienterede radiovært Glenn Beck om konflikten mellem Nord- og Sydkorea.

Palin: Vi må støtte Nordkorea

4. Snævertsynet Labour-vælger
»Hun er bare en snævertsynet kvinde, som plejer at stemme på Labour. Det var godt nok latterligt«.

Gordon Brown, fanget af en tændt mikrofon efter mødet med en ældre kvindelig vælger før det britiske valg i maj.

Brown undskylder for monsterbommert

5. Hellere smukke kvinder end bøsse

»Jeg har en opslidende arbejdsdag, og hvis jeg tilfældigvis ser en smuk kvinde, ja så er det bedre at kunne lide smukke kvinder end at være bøsse«.

Den italienske premierminister, Silvio Berlusconi, ifølge flere italienske medier.

LÆS ARTIKEL Bramfri Berlusconi: Hellere smukke kvinder end bøsser

Kenneth Lund

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her