Søren Larsenhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.


Søren Larsenhar delt denne artikel med dig. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner - det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Kronik afRune Møller Stahl

PhD og Senioranalytiker hos Oxfam Danmark

Den økonomiske ulighed er en voksende trussel mod demokratiet. Vi kan se i USA, hvilken konsekvens det får, hvis milliardærer får frit spil. Vi må fremtidssikre det danske demokrati mod den stigende ulighed, mens vi stadig har tiden.

Senioranalytiker i Oxfam: Milliardærernes magt truer demokratiet – er Danmark klar?

Lyt til artiklen

Det var et dystert billede, der blev tegnet, da en ekspertgruppe under G20 i november skulle gøre status over verdens ulighed. I spidsen stod nobelprismodtageren Joseph Stiglitz. I deres rapport beskrev de, hvordan uligheden i fordelingen af formuer accelererer i faretruende grad.Siden årtusindskiftet er hele 41 procent af væksten i formuer tilfaldet den rigeste procent, mens den nederste halvdel kun fik 1 procent.

Det fik ekspertgruppen til at udråbe situationen som en ’inequality emergency’ – en uligheds-nødtilstand.

Søren Larsenhar delt denne artikel med dig. Log ind eller opret en profil, for at læse den.

Opret profilHar du allerede en profil?Log ind her

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her