0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hjerneforsker: Sådan snyder black friday din hjerne

Det handler om kroner og øre, men også om overlevelse, flokmentalitet og frygten for at gå glip af noget, når vi som forbrugere hopper med på vognen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rasmus Vendrup
Foto: Rasmus Vendrup
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tricket går ud på at skabe en forventning om gevinst og glæde. For den slags tager vi gerne forskud på, og når forhåbningen først er etableret, vil det – ikke at erhverve noget – opleves som et tab.

Jeg tror ikke, noget menneske på planeten kan sige sig fri for at have følt sig fristet af en besparelse

Sådan lyder den nok vigtigste forklaring på, hvad der sker i vores hjerner, når et amerikansk fænomen som black friday på få år går fra at afføde spørgende blikke – »black hvad for noget?« – til at være noget, de fleste kender.

»Annonceringen viser, at det betaler sig for handelsverdenen at kopiere konceptet. Der er nemlig nogle mekanismer, som virker, selv om langtfra alle er vilde med det«, siger cand. scient. Jon Wegener, der er hjerneforsker og ekstern lektor på CBS.

Læs her hvad det er for nogle ting, der ud fra en psykologisk og neurovidenskabelig synsvinkel gør sig gældende.