IKEA
Foto: Thomas Borberg

IKEA

Forbrug og liv

Vildledte i årevis: Ikea's kyllinger var slet ikke bæredygtige

Møbelkæden reklamerede med kyllinger af høj bæredygtighed i deres restaurant. De førte dem bare ikke.

Forbrug og liv
FOR ABONNENTER

»Hos Ikea er alle kyllinger brugt i vores restauranter bæredygtige. Det er de, fordi vi som virksomhed gerne vil gøre en forskel. En positiv forskel!«.

I fem år – siden 2012 – har den svenske møbelgigant brystet sig på sin hjemmeside af at have kyllinger med god dyrevelfærd. Formuleringer har været at finde under punktet ’restaurant’.

Men i de sidste mange år har Ikea slet ikke solgt bæredygtige kyllingekød til sine kunder, og nu har Ikea slettet punktet på hjemmesiden efter en henvendelse fra dyrevelfærdsorganisationen ANIMA. Organisationen har efterfølgende meldt Ikea til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

»Jeg synes, det er meget grelt. Som forbruger tror man, at de bruger gode og glade kyllinger, og man vil aldrig forestille sig en slagtehal fyldt med almindelige industrialiserede slagtekyllinger med alle de store velfærdsproblemer, de har. Slagtekyllinger er måske det produktionsdyr, der har de værste forhold«, siger kampagnechef Thorbjørn Schiønning fra Anima.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce