0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Glem black friday. Singles day er en meget større onlineudsalgsdag. Og nu kommer den for alvor til Danmark

Den kinesiske udsalgsdag singles day er verdens største af sin slags, fire gange så stor som black friday. Flere danske butikker har taget dagen til sig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ng Han Guan/AP
Foto: Ng Han Guan/AP

Kinesiske forbrugere går i Beijing forbi en reklame, der promoverer Alibabas Singles Day-udsalg.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sommerudsalg, vinterudsalg, mid-season sale, black friday, cyber monday, fødselsdagskampagner og så almindelige tilbud på særlige varegrupper året rundt. Umiddelbart trænger vi ikke til flere udsalgsdage, men ikke desto mindre er den kinesiske udsalgsdag singles day ved at vinde indpas i Danmark.

Dagen fejres 11. november, og i år deltager 13 procent af de danske netbutikker mod 2,9 procent i 2017, viser en opgørelse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

Singles day er en kinesisk udsalgsdag i onlinebutikker og den største af slagsen i verden, fire gange så stor som black friday og cyber monday.

Hvor dagen stammer fra, ved ingen. Der er flere historier om oprindelsen. En er, at en flok unge mænd på Nanjing Universitet i Kina ville fejre, at de var singler. Derfor valgte de dagen 11. november, hvor de fire ettaller i datoen symboliserede det at være single. Fra universitet spredte fejringen sig ud i resten af samfundet og blev samlet op af kapitalismen i form af især internetgiganten Alibaba, der gav singler anledning til at give sig selv en gave. Eller to. Eller tre.

Et andet bud på oprindelsen er noget mere en tåreperser. Her forlyder det nemlig, at en ung mand på Nanjing Universitet mistede sin kæreste til kræft, og at han på hendes dødsdag 11. november satte lys på et tag for at mindes hende. Året efter var hans venner med til at mindes hende, året efter var flokken større og derfra spredte singles day sig.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter