Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

1 ud af 10 gange en dansker køber en vare på nettet, går ordren til tyske Zalando, som Helena Christensen har arbejdet sammen med (arkivfoto).

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her handler danskerne mest på nettet

Hver 10. gang danske forbrugere køber en vare på nettet, går ordren til en suveræn e-handelsvirksomhed.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Giganter som Wish, Amazon og Ebay må nøjes med sekundære placeringer på en hitliste over de butikker, som danske forbrugere benyttede, når de købte varer på nettet i 2019.

Ikke mindre end hver 10. ordre gik til Zalando, der sælger tøj, sko og andre modeartikler. Dermed indtager den tyske e-handelsvirksomhed en suveræn 1. plads, viser en opgørelse fra Dansk Erhverv foretaget af Norstat i oktober 2019.

Top 10 over de mest populære netbutikker for varekøb ser således ud:

1 Zalando (10 procent)

2 H&M (3 procent)

3 Wish (2 procent)

4 Amazon (2 procent)

5 Elgiganten (2 procent)

6 Saxo (2 procent)

7 Coop (2 procent)

8 Ebay (2 procent)

9 Bilka (1 procent)

10 Asos (1 procent)

Opgørelsen præsenteres i Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 2019. Interesseorganisationen kommenterer, at man skal helt ned på femtepladsen, før en dansk netbutik, Elgiganten, gør sig gældende. Men også, at køb i danske netbutikker fra 2018 til 2019 steg lidt mere (14 procent) end køb af varer i udenlandske netbutikker (12 procent).

Netop elektronik er det helt store trækplaster, når befolkningen køber varer online. I alt e-handlede danske forbrugere elektronik for 14,9 milliarder kroner svarende til næsten en fjerdedel af de cirka 54 milliarder kroner, som danskerne ifølge analysen samlet set brugte på varer købt på nettet.

Andre varekategorier, som livligt klikkes i den elektroniske indkøbskurv, er tøj (9,5 milliarder kroner), sko (3,8 milliarder kroner), udstyr/tøj til sport og fritid (3,1 milliarder kroner) samt hvidevarer/husholdningsartikler (2,5 milliarder kroner).

Den samlede e-handel af varer, serviceydelser og streaming ventes ifølge analysen at lande på 146 milliarder kroner i 2019. Det viser en stigning på 13 procent i forhold til 2018. Samlet set er handel på nettet dog stadig en slags toppen af isbjerget, idet e-handel udgør cirka 12 procent af det samlede detailsalg.


Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Jens Hjalte Løgstrup

Hvad er det, der er rød som en Ferrari og kører på skinner?  En skinnecykel mellem Allingåbro og Randers

Nye grønne vaner eller grøn likør?  Læserne kommer med deres bedste tip til Midt- og Østjylland

Siden nonnerne forlod slottet i kølvandet på et mystisk dødsfald, er det blevet omdannet til pensionat og hotel

Morten Langkilde

Tag på underjordisk safari i Jylland

Eva Holtegaard-Kasler

Smagsoplevelser i Djursland:  Spis tang, vegetarisk eller traditionel dansk mad

Jens Hjalte Løgstrup

Sæt smartphonen på lydløs, og snup en dag 'alene' i den midtjyske vildmark