Sjov og fornuft. Yamaha X-Max har instrumenter som en motorcykel. Her er en unødvendig omdrejningstæller til en scooter med automatgear, mens den tydelige fartmåler er nok så vigtig i byen.
Foto: Joachim Adrian

Sjov og fornuft. Yamaha X-Max har instrumenter som en motorcykel. Her er en unødvendig omdrejningstæller til en scooter med automatgear, mens den tydelige fartmåler er nok så vigtig i byen.

Biler

Lækker lille scooter fra Yamaha

Yamaha X-Max giver mc-fornemmelse, men er nem og kvik i byen.

Biler

I storbyerne i Europa vrimler det med scootere, men i Danmark er de næsten helt fraværende. De er ellers kvikke og nemme at smutte rundt i byen med, og de kan sagtens klare en lidt længere pendling ind til arbejdet.

Hurtig og kvik
Det viser en lille uges samliv med Yamaha X-Max Scooter. Motoren på 250 ccm har 21 hk, og det er nok til, at den kan klare mindst 110 km/t. på motorvej og rigeligt til at give hurtige accelerationer i byen. Sammen med den automatiske transmission smutter den hurtigt gennem byen.

Automatikken gør den også befriende let at køre og håndtere. Bare et drej på håndtaget, og den klarer resten selv. Med gode skivebremser på både for- og baghjul er den også til at stoppe igen. Går det hurtigt, er det rart, at der er blokeringsfrie ABS-bremser på den.

LÆS ARTIKEL:

På bedste scootervis skærmer den godt for vind og vand og letter kravet til påklædning, men da den kører frisk som en forklædt motorcykel, kan man nogle gange blive fristet til at smutte lidt frækt rundt i trafikken, og det kan minde én om, at det ud over den krævede MC-hjelm kan være fornuftigt at tage tøj med indbygget sikkerhed på. I hvert fald en god mc-jakke.



Gode Køreegenskaber
Motorcykelfornemmelsen bliver styrket af rimelig gode køreegenskaber, en affjedring, der kan justeres, og nogle instrumenter med blandt andet en omdrejningstæller. Vægten ligger lavt med motoren nede mellem, og den er sjov og sikker i rundkørslerne.

På scootersiden tæller automatikken, det nemme liv, komforten og bagagerummet under sædet, hvor der kan være to voksne hjelme eller dagens indkøb af mælk, kød og grøntsager.

Lettere pebret
Prisen på 60.000 kroner er måske lige i overkanten, men med langt på literen – over 25 km/l ved blandet kørsel – kan den ikke chokere, hvis de sparede tog- og busbilletter også tælles med. Da al teknikken og ens egne ben er pakket godt ind, kan den bruges det meste af året.

Bare ikke lige, når der er sne eller is på vejen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce