Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

BZZ. Forbruger klager over tordenfluer i fladskærmen.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tordenfluer flyver rundt bag glasset på Samsung-fladskærme

Forbruger får ret af klagenævn i klage over tordenfluer i Samsung fladskærm.

Forbrugerelektronik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En forbruger, der købte et Samsung fladskærms-tv for 11.500 kroner, opdagede en dag til sin store forundring, at der kravlede fluer rundt inde bag glasset på fladskærmen, og når de døde, blev de siddende og lignede pixelfejl.

Han klagede til forhandleren og til Samsung, men blev afvist begge steder med det argument, at det var en udefra kommende fejl, som hverken producent eller forhandler ville tage ansvaret for.

Men nu har han fået ret, efter at han gik videre med sagen til Forbrugerklagenævnet. Her konkluderede et enigt klagenævn, at det var en mangel ved fladskærmen, fordi den ikke var konstrueret, så små såkaldte tordenfluer ikke kunne komme ind i panelet. Klageren har nu fået lov til at ophæve købet og få pengene tilbage hos forhandleren.

»Det er en principiel afgørelse«, siger Henrik Sedenmark, der er chefkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LÆS ARTIKEL

Og klageren er ikke den eneste, der har oplevet både levende og døde tordenfluer bag glasset på sin fladskærm. På forskellige fora på nettet er der mange, der klager over irriterende tordenfluer, men den almindelige opfattelse er, at det ikke er hverken forhandlerens eller producentens fejl. Én skriver endda, at når man placerer sin skærm, hvor der kan forekomme tordenfluer, svarer det til, at man hælder vand i skærmen.

Men det argument har et enigt Forbrugerklagenævn altså nu skudt ned, og det kan få flere til at klage.

I hvert fald fortæller Henrik Sedenmark, at der lige nu er fem nye sager på vej i Forbrugerklagenævnet - og alle handler om klager over Samsung fladskærme.

»Men der kan være endnu flere på vej, og hvis der er tale om den samme fejl ved de kommende sager, er det min umiddelbare vurdering, at det er overvejende sandsynligt, at de vil få samme udfald«, siger Henrik Sedenmark.

Han fortæller, at klagenævnet tidligere har haft en sag om tordenfluer i en pc-skærm, men her fik klageren ikke ret, fordi skærmen var konstrueret med ventilationshuller for at lede varmen bort.

Den tekniske forklaring på, hvorfor klageren med Samsung-fladskærmen fik ret, er, at forseglingen mellem fjernsynets frontglas og LCD-panelet ikke var tæt, hvilket medførte, at der kom tordenfluer ind på fjernsynets skærm.

Tordenfluerne - i alt 12 - dukkede op på klagerens skærm to måneder efter købet. Men da forhandleren og Samsung konstaterede, at der var tale om tordenfluer, afviste de forbrugerens reklamation under henvisning til, at der var tale om en udefrakommende skade.

Og midt under klagesagen kunne klageren fortælle nævnet, at antallet af fluer i skærmen var blevet næsten fordoblet til 22.

Også over for Forbrugerklagenævnet afviste forhandleren og Samsung at have ansvar for situationen og hævdede, at der ikke var tale om en produktionsfejl, men om efterfølgende indtrængende fluer, som i øvrigt er et meget kendt problem.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den sagkyndige i Forbrugerklagenævnet har undersøgt fladskærmen to gange. Det fremgår af den sagkyndiges udtalelser, at der ved seneste undersøgelse er konstateret 22 bittesmå sorte pletter på tv’ets skærm mod 12 ved den første undersøgelse.

Det er den sagkyndiges vurdering, at det er overvejende sandsynligt, at pletterne, som den sagkyndige antager er tordenfluer, er kommet ind i tv’et, fordi forseglingen mellem tv’ets beskyttende frontglas og det egentlige LCD-panel ikke er tæt. Ifølge den sagkyndige er forseglingen ved samling af skærmen ikke udført korrekt.

Endvidere har den sagkyndige udtalt, at de sorte pletters praktiske synlighed afhænger af, hvilket billede, skærmen viser. Med et helt hvidt skærmbillede er pletterne synlige på cirka to meters afstand, hvilket svarer til den korteste anbefalede betragtningsafstand. Ved visning af andet indhold kan det være fra svært til umuligt at få øje på pletterne.

Efter at Samsung har studeret Forbrugerklagenævnets afgørelse, oplyser firmaet, at det såvidt muligt vil følge nævnets anbefalinger. Men det vil ikke love, at alle forbrugere med tordenfluer i Samsung-fladskærme vil få deres penge tilbage.

»Samsung Electronics Nordic følger naturligvis det danske Forbrugerklagenævns anbefalinger, hvor det er muligt. Vi vil imidlertid ikke ændre praksis, men også i fremtiden vurdere hvert enkelt tilfælde, hvor en række faktorer skal tages i betragtning. For eksempel model og når produktet er købt«, skriver Samsungs ansvarlige for blandt andet smart-tv, Erik Juhlin i en mail fra det skandinaviske hovedkvarter i Sverige.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden