Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

indbringende. Google placerer ikke længere de bedste søgeresultater i top, men de resultater, Google selv tjener mest på, at brugerne klikker på.

indbringende. Google placerer ikke længere de bedste søgeresultater i top, men de resultater, Google selv tjener mest på, at brugerne klikker på.

Nettet

Google viser dig ikke de bedste søgeresultater

Kritik: Google er gået fra rene søgninger til at favorisere egen indtjening.

Nettet

EU-Kommissionens sag mod Google handler ikke bare om gigantvirksomheders indbyrdes konkurrenceforhold, som EU gerne vil regulere for at forhindre monopoldannelser.

Sagen har også stor betydning for de enkelte brugere, for i sidste ende risikerer Googles dominans på søgeresultater at gå ud over dig og mig.

Vi får ikke de bedste resultater, når vi for eksempel søger på en flyrejse, på et produkt eller på en hotelovernatning. I stedet fremhæves resultater, som firmaerne bag betaler Google for at placere, og Google gør samtidig alt for at få dig ind i sit eget univers af tjenester og prissammenligningssider, hvor firmaet tjener penge på dine klik, frem for at give dig de rene resultater.

LÆS ARTIKEL

Det fortæller Henrik Bondtofte, der er søgeoptimeringsekspert i rådgivningsfirmaet Waimea Digital.

»Forbrugerne ville måske kunne få søgeresultater med meget bedre og billigere tilbud andre steder, men det får de ikke, fordi brugerne stadig klikker på det, Google viser øverst. Dermed kan forbrugerne i realiteten risikere at blive snydt«, siger han.

Henrik Bondtofte skelner mellem det, han kalder organiske søgeresultater og så de resultater, der er placeret øverst på skærmsiden, enten fordi det er betalte annoncer, eller fordi det viser en af Googles egne prisportaler.

»Og på Googles prisportaler vises der kun søgeresultater fra de firmaer, der har betalt for at være der. Det vil sige, at du sagtens kan finde et billigere og bedre produkt et andet sted, hvis firmaet bag det bedste eller billigste produkt ikke har betalt for at være med på Googles prissammenligningsside«, siger Henrik Bondtofte.

»Det går ud over dig som forbruger«, siger han.

Og han mener ikke, at Google gør tydeligt nok opmærksom på, at de søgeresultater, der præsenteres øverst, ikke er de reelle søgeresultater, men placerede resultater og betalte annoncer.

»På den måde bliver forbrugerne vildledt«, siger han.

Et godt eksempel er den måde, den danske flysøgningstjeneste Momondo bliver behandlet på af Google, når man søger for eksempel en flyrejse fra København til Madrid.

Øverst på resultatsiden på søgningen 'fly København Madrid' har Google placeret de betalte annoncer markeret med ordet annonce i gult.

Lige nedenunder ligger en stor boks med Googles egen flyprisportal, hvor søgeresultaterne stammer fra de flyselskaber og rejseselskaber, som har betalt for at ligge der.

Nedenunder boksen i bunden af siden ligger linket til Momondo, som er det bedste bud efter Googles søgealgoritmer. De søgeresultater, du som forbruger vil have mest gavn af, ses altså først langt nede på Googles søgeside.

»Det tror jeg gør rigtig ondt på Momondo«, siger Henrik Bondtofte. (Læs videre under billedet)

Et af de helt store slagsmål mellem Google og EU-Kommissionen er Googles shoppingportal, som er lanceret i de større europæiske lande, men endnu ikke er kommet til Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Google Shopping er en sammenligningsportal, hvor man som annoncør køber sig ind. Den er altid placeret øverst på søgesiden med indhold, der relaterer til det, brugeren har søgt på. Og annoncørerne betaler Google efter hvor mange klik, deres links får.

»Du er dermed IKKE at finde i Google shopping, hvis du ikke betaler Google for det. Dermed er det ofte dem, der kan betale for den slags - de store spillere og ikke de helt små, der er med. Det er dermed konkurrenceforvridende, for mindre virksomheder kan tit tilbyde gode priser og attraktive tilbud«, siger Henrik Bondtofte.

Forretningsmodellen er ikke anderledes end den, der kendes fra Pricerunner og Kelkoo.

»Men Google dræber aktivt denne slags tjenester, når hele den øverste del af søgeresultaterne viser Google shopping. I USA er det et kæmpe problem for dem, der for eksempel udbyder kreditkort. Der er prissammenligningssider, der har mistet voldsom omsætning, da Google også tilbyder prissammenligninger på kreditkort«, siger han.

Men Henrik Bondtofte beskylder ikke Google for helt at skjule de organiske søgeresultater.

»Man skal bare være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er det billigste og bedste, Google viser i deres shoppinglistings, og at man derfor bør tjekke de organiske resultater også, hvor Google viser dem, der rent algoritmisk er bedst. Der er altid en årsag til, at et website ligger nummer 1 på de organiske søgeresultater. Det betyder, at man gør det godt«, siger han.

Men i tillid til Google er flere og flere blevet tilbøjelige til blot at klikke på de øverste søgeresultater.

Faktisk har undersøgelser, som Henrik Bondtoftes firma Waimea Digital har lavet, vist, at der for eksempel er færre og færre brugere, der nogensinde kommer om på side to i søgeresultaterne. Det tyder på en stor tillid til Google blandt brugerne. En tillid, som måske ikke længere er berettiget.

»Det har været en tendens i flere år, at de organiske søgeresultater har fyldt mindre og mindre på Google«, siger han.

Google blev i sin tid blev skabt på baggrund af en udbredt utilfredshed blandt brugerne med den tids søgemaskiner, som alle var overplastret med reklamer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Google var og er en mester i at finde det bedste søgeresultat, og Google kom dengang med en helt hvid side med rene søgeresultater og helt uden annoncer. Det kunne brugerne lide, men sådan er det altså ikke længere«, siger Henrik Bondtofte.

Google har allerede taget til genmæle mod anklagerne fra EU-Kommissionen.

»Selv om Google måtte være den mest brugte søgemaskine, kan folk nu finde og få adgang til information på mange forskellige måder - og anklager om skade for forbrugere og konkurrenter har vist sig at ramme langt ved siden af målet«, lyder det fra Amit Singhal, der er senior vice president for Google Search, i et indlæg på sin blog.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce