EU-Kommissionens sag mod Google handler ikke bare om gigantvirksomheders indbyrdes konkurrenceforhold, som EU gerne vil regulere for at forhindre monopoldannelser.
Sagen har også stor betydning for de enkelte brugere, for i sidste ende risikerer Googles dominans på søgeresultater at gå ud over dig og mig.
Vi får ikke de bedste resultater, når vi for eksempel søger på en flyrejse, på et produkt eller på en hotelovernatning. I stedet fremhæves resultater, som firmaerne bag betaler Google for at placere, og Google gør samtidig alt for at få dig ind i sit eget univers af tjenester og prissammenligningssider, hvor firmaet tjener penge på dine klik, frem for at give dig de rene resultater.
LÆS ARTIKEL
Det fortæller Henrik Bondtofte, der er søgeoptimeringsekspert i rådgivningsfirmaet Waimea Digital.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her