Foto: HJORTH DANIEL
Nettet

Forældre ser stort på aldersgrænsen og lader børn bruge sociale medier

Aldersgrænsen er 13 år. Alligevel har rigtig mange yngre børn en profil.

Nettet

Det står klart og tydeligt i reglerne, at man skal være 13 år for at oprette en profil på store sociale medier som Instagram, Snapchat og Facebook. Alligevel er et flertal af danske børn under 13 år på et eller flere sociale medier.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Sex & Samfund op til årets Uge Sex-kampagne, som begynder på mandag. Her skal over 425.000 skoleelever beskæftige sig med dette års tema om børn og unges færden på sociale medier.

Ifølge de forældre til børn under 13 år i 4., 5. og 6. klasse, som medvirker i undersøgelsen, så har 64 procent af deres børn en profil på et eller flere sociale medier som Instagram, Snapchat, Facebook eller Ask.fm.

»Vi har ikke nogen holdning til, om det er rigtigt eller forkert af forældrene at give børnene lov til at oprette en profil, selv om de ikke lever op til alderskravet. Det er forældrene, der er eksperter på deres egne børn og kan vurdere, om de er modne til at kunne lære at navigere på et socialt medie«, siger Sex & Samfunds nationale chef Marianne Lomholt.

»Men der er ingen tvivl om, at det stiller særlige krav til forældrene. De påtager sig et særligt ansvar for at støtte og hjælpe barnet til at kunne passe på sig selv og kammeraterne - ikke mindst set i lyset af, at danske børn er så meget på sociale medier, som de er«.

Ikke nok at være ven

Marianne Lomholt understreger, at det ikke er nok selv at oprette en profil og følge barnet som ven. Det er afgørende, at man som forælder har en løbende dialog med sit barn om, hvad der foregår på de sociale medier.

»Der kan ske så meget bag linjerne, som ikke umiddelbart kan afkodes ved at følge med i, hvad der sker på profilen. For eksempel kan et barn lægge meget i, om hun får eller ikke får et like fra en bestemt person. Derfor er dialogen og nysgerrigheden essentiel for at kunne følge med i barnets trivsel på sociale medier. Man skal huske på, at børns online og offline liv flyder sammen. De skelner ikke, og derfor skal man som forælder også spørge lige så meget ind til livet på de sociale medier som til resten af barnets hverdag«, pointerer Marianne Lomholt.

Samme råd kommer projektleder i Medierådet for Børn og Unge Lisbeth Brunebjerg Holmegaard med. Hun vil heller ikke afgøre, om det er smart eller ej af forældre at lade deres børn få en profil, selv om de ikke er gamle nok ifølge de sociale mediers regler.

»Men man skal gøre sig klart, at ens barn får adgang til en social platform, hvor det forventes, at man er ældre. De kan se opdateringer, kommentarer, billeder og videoer derinde, som kan være svære at håndtere for et barn«.

Medierådet for Børn og Unge opfordrer altid forældre til selv at undersøge de sociale medier, før de giver deres barn lov til at få en profil, fortæller Lisbeth Brunebjerg Holmegaard.

»Der er altid en side, der informerer om det sociale medie og ofte en side, der er henvendt til forældre med spørgsmål. Det er for eksempel vigtigt at vide under hvilke vilkår og betingelser, man opretter en profil på et socialt medie. Derudover kan man selv oprette en profil og prøve at bruge mediet, før man tager stilling. Det er meget noget med at vurdere, om ens barn er modent til at være derinde«.

Lisbeth Brunebjerg Holmegaard henviser til, at der også findes sociale medier, der er målrettet mindre børn som for eksempel Momio, Kuddle og Moviestarplanet, og at det kan være et sted at starte i stedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Først kommer Instagram...

Sex og Samfunds analyse udspecificerer ikke, hvilke sociale medier der er mest brugt blandt børn under 13 år, men ifølge Red Barnets seniorrådgiver for børns onlineliv, Jon K. Lange, så har langt de fleste af dem en profil på et medie, hvor de bryder aldersgrænsen.

Han er dagligt i kontakt med mange børn, som skriver ind til organisationens brevkasse på sikkertchat.dk, og han fortæller, at det typiske barn starter med at få en profil på Instagram som cirka 9-årig. Så følger en Snapchat-profil kort efter, mens Facebook oftest først kommer i spil, når børnene er 11-12 år. Det er ifølge ham altovervejende på de tre sociale medier, børnene befinder sig.

»Og der er ikke noget at sige til, at de gerne vil have profiler derinde. For eksempel, så opfordrer DR hele tiden på Ramasjang og Ultra til at følge de forskellige figurer fra tv på Instagram og Snapchat. Og jo flere fra klassen, der får en profil, jo mere synd er det at afskære sit eget barn fra at være med i det fællesskab«, siger Jon K. Lange, som oplever, at der er mange positive oplevelser for børnene ved at være på de sociale medier.

»Det er virkelig en social ting. Ofte kan syv-otte børn samles om den samme lille mobilskærm og være fælles om at se nogle sjove videoer eller lignende. Og når de kommer hjem fra skole, så fortsætter samtalen online. Det er sjovt for dem, og det bliver de afskåret fra, hvis de ikke får lov at få en profil«.

Men der er også bagsider af medaljen. Jon K. Lange fortæller, at mange børn har svært ved at håndtere det med likes.

»Man forstår ikke helt like-universet, når man er 8-9 år. Like-hunting fylder rigtig meget på de sociale medier, og det er noget, der bliver lagt mærke til – om man får mange likes eller ej. Det kan være svært at navigere i, når man ikke er ældre«.

Også mobning er et tilbagevendende tema i Red Barnets brevkasse. Faktisk handler mellem 60 og 70 procent af henvendelserne om mobning på de sociale medier.

»Det kan være noget så simpelt, som at en ville skrive ’ok’, men kom til at skrive ’ko’ i stedet for. Så kan det hele eksplodere. Misforståelser fylder rigtig meget, og det kan være svært at begå sig på skriftsproget, når man ikke er så gammel og ikke er helt vant til tastaturet. Nuancerne kan gå tabt, og man kan hurtigt komme til at sige noget på skrift, som man ikke ville sige i den virkelige verden«, siger Jon K. Lange og understreger, at hvis man kommer ud for noget ubehageligt på for eksempel Facebook, Instagram eller Snapchat, så vil de sociale medier ikke gøre noget for at hjælpe med at rede trådene ud, hvis brugeren er under 13 år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De er benhårde. De lukker bare profilen, og vil ikke have noget med sagen at gøre, fordi de i så fald overtræder amerikansk lovgivning. Omvendt, så har jeg oplevet, at de går meget aktivt ind i sager om mobning, hvis brugeren er over 13 år. Og jeg har for eksempel også haft et godt samarbejde med Facebook om at kontakte politi og fagfolk, hvor børn har været i fare for seksuel udnyttelse«, forklarer Jon K. Lange, der er rådgiver for både Instagram og Facebook i Danmark, når det drejer sig om anmeldelser fra brugere, der oplever noget, der ikke er i orden.

»Så når man som forælder giver sit barn lov til at få en profil, selv om han eller hun egentlig ikke er gammel nok, så påtager man sig samtidig det fulde ansvar for, at alt går rigtigt for sig. Der er absolut ingen hjælp at hente hos de sociale medier«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce