TENDENS. Genbrugsmarkedet bliver større for hvert år der går med flere loppemarkeder og online sider for køb og salg af brugte varer. Det er blevet en permanent del af vores forbrugskultur, mener eksperter.
Foto: MAGNUS HOLM

TENDENS. Genbrugsmarkedet bliver større for hvert år der går med flere loppemarkeder og online sider for køb og salg af brugte varer. Det er blevet en permanent del af vores forbrugskultur, mener eksperter.

Forbrug

Forbrugseksperter: Genbrugskulturen er kommet for at blive

Antallet af loppemarkeder og online genbrugssider har været støt stigende i mange år - og kurven går fortsat kun op ad. Genbrugskulturen er ikke længere et krisefænomen, men er blevet en mere permanent del af vores forbrugskultur, vurderer forbrugseksperter.

Forbrug

Loppemarkederne knopskyder over hele landet.

Hvert år dukker nye markeder for køb og salg af brugte varer op. Og hvert år bliver interessen for genbrug større.

Det er der sådan set ikke noget nyt i. Siden 2010 har Politiken skrevet historier om, at genbrugstrenden er vokset - og i år er ingen undtagelse. Det ser ud til, at loppemarkederne har bidt sig fast i den danske forbrugskultur.

»Genbrugskulturen er kommet for at blive. Fra at have været noget, som folk orienterede sig mod, når der var krisestemning, så er det blevet en positiv, mainstream og fasttømret del af vores forbrugskultur«, siger Jeppe Trolle Linnet, der er antropolog, direktør for Linnet Research og har forsket i forbrugskultur på Syddansk Universitet.

Det var krisetiderne, der fik folks øjne op for at købe og sælge brugt, men det er ikke længere det, der er på spil. Folk har opdaget, at det er sjovt og giver økonomisk mening.

Spørger man indehaveren af hjemmesiden Markedskaldenderen.dk, hvor man kan få overblik over loppe- og kræmmermarkeder i hele landet, har antallet af loppemarkeder været stigende, siden hjemmesiden blev oprettet for 12 år siden. Lige nu oprettes der ca. 120 nye markeder om ugen på Markedskalenderen.dk, og hver weekend annonceres der mellem 300 og 400 loppemarkeder.

»Antallet af loppemarkeder har været støt stigende de sidste mange år. Der er så mange nu, at de folk, der har brugt hjemmesiden i flere år, begynder at klage over, at de drukner i markeder«, fortæller Torben Kahr, der dog understreger, at man kan filtrere sin markedssøgning efter både dato og postnummer for at gøre det mere overskueligt.

Der viser sig også en stigende interesse for at besøge loppemarkederne, som ifølge Torben Kahr hænger sammen med det stigende antal af loppemarkeder. I 2015 var der over 900.000 brugere på hjemmesiden, som genererede knap 9 millioner sidevisninger. Til sammenligning var der i 2012 blot 120.000 brugere, der gav knap 6 millioner sidevisninger.

Ikke en trend, der blæser over om et par år

Den mangeårige stigning i antallet af loppemarkeder er også noget, der afspejles digitalt. Hjemmesider og apps til onlinekøb og -salg af brugte varer er iføgle Frederik Larsen, der forsker i genbrugshandel på CBS, også i voldsom vækst.

»Det kommer i lige så høj grad til udtryk online, hvor der har været en enorm stigning i genbrugssider de seneste år. Det er bemærkelsesværdigt, at det ikke har haft nogen konsekvenser for de fysiske loppemarkeder og genbrugsbutikker, som stadig oplever større og større omsætning og interesse. Det er altså samlet set en ret massiv tendens«, vurderer Frederik Larsen.

Den store interesse for køb og salg af genbrug bunder i flere forskellige faktorer, mener antropolog Jeppe Trolle Linnet. Først og fremmest har den økonomiske krise sat skub i en mere ansvarsfuld forbrugskultur.

»Uanset om man er blevet ramt af den økonomiske krise eller ej, og uanset om det igen er blevet opgangstider, så er den offentlige debat stadig præget af en kriseretorik, der får folk til at føle en økonomisk usikkerhed. Nøjsomheden fra finanskrisen har bidt sig fast i vores forbrugsvaner«, vurderer han.

Ser man på udviklingen, er der intet, der indikerer, at det blæser over igen om et par år.

Krisestemningen er blot ét aspekt af sagen, som rammer sammen med et større fokus på bæredygtighed, en udpræget skepsis mod masseproduktion og en øget jagt efter det autentiske. Smider man de nye elektroniske værktøjer, der gør genbrugskøb og -salg lettere tilgængeligt, oveni hatten, er det ifølge Jeppe Trolle Linnet opskriften på den store genbrugssucces.

Også Frederik Larsen mener, at genbrugskulturen har bidt sig fast i vores forbrugsvaner og er kommet for at blive.

»Det er ikke længere bare en trend, det er en mange-årig udvikling og ændring af vores købevaner. Det var krisetiderne, der fik folks øjne op for at købe og sælge brugt, men det er ikke længere det, der er på spil. Folk har opdaget, at det er sjovt og giver økonomisk mening. Ser man på den udvikling, er der intet, der indikerer, at det blæser over igen om et par år«, siger Frederik Larsen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce