Forberedelser til åbningen af Noma. René Redzepi skal nu være involveret i regeringens nye gastro-akademi.
Foto: Jacob Ehrbahn

Forberedelser til åbningen af Noma. René Redzepi skal nu være involveret i regeringens nye gastro-akademi.

Forbrug

Regeringen giver millioner til ny gastro-skole og blæser til kamp mod dårlig mad i provinsen

Regeringens nye ’Gastro 2025’-plan koster 56 millioner og skal sikre, at Danmark er »det sted, som turister og stjernekokke søger hen«. Blandt andet står Noma’s René Redzepi i front for et nyt gastronomi-akademi.

Forbrug

Et rejsehold, der skal tage ud i provinsen og hjælpe med at hæve kvaliteten af maden til turisterne.

Et stort anlagt ’gastronomi-akademi’ med stjernestøv fra kokken René Redzepi og dusinvis af udenlandske topkokke.

Og millioner til markedsføring og ’kulinarisk diplomati’, der skal styrke Danmarks ry og rolle som madland - heriblandt skal der undersøges, om madkonkurrencen Bocuse d’Or kan afholdes i Danmark.

Sådan lyder nogle af punkterne i regeringens nye ’Gastro 2025’-plan. Især det kommende Gastro-akademi er planens store og dyreste slagnummer til 25,2 millioner kroner. Akademiet skal hjælpe Danmark med at blive »et globalt centrum for gastronomi’, og skal tilbyde talentudvikling, undervisningsforløb, formidling, foredrag og meget andet.

Men for kokken René Redzepi, der bliver tæt involveret i den nye uddannelse, handler det om at give pressede kokke en tiltrængt efteruddannelse.

»Vi har lært at snitte grøntsager, men vi har ikke lært lederskab, eller hvordan man får en forretning til at hænge sammen«, sagde Redzepi efter pressemødet til Politiken.

Kokke skal blive bedre ledere

Når René Redzepi er involveret, skyldes det, at han har i mange år har været drivkraft i MAD Symposium, en organisation der laver store årlige konferencer om gastronomi, og har været drivkraft i at samle mange af verdens toneangivende kokke og madfolk til samtaler og ideudvikling om gastronomiens retning.

MAD Symposium har i flere år arbejdet på en ide om at lave en skole, og nu har organisationen fået 25 millioner til at stå for regeringens akademi.

Det nye gastro-akademi skal ikke undervise kokke i at hakke løg, men være en form for efteruddannelse - en slags bachelor - hvor kokke kan blive bedre ledere i stedet for at kaste pander efter kokkeeleverne, bedre til bæredygtighed og blive undervist eller høre foredrag fra nogle af verdens store kokke og madfolk.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen var med under præsentationen af den nye Gastro 2025-plan, og Politiken nåede at stille ét spørgsmål.

Der er dem, der ville sige: hvorfor bruge 25 millioner kroner på en smart højskole for københavnske kokke, så de kan hive roer op af jorden - er det det, vi skal bruge vores penge på?

»Når jeg selv personligt har presset på for, at vi laver en Gastro 2025, og også har sat penge af det til det, så er det fordi det handler ikke om nogle københavnske smartasses, det handler om hele Danmark. Vi kan også se, at de her michelinstjerner spreder sig til hele landet, så det er ikke kun for København. Og ved siden af, at det skal gøre, at vores kokke bliver endnu bedre – på bæredygtighed, ledelse og økonomi – så handler det om branding af Danmark. Det er noget hele Danmark vinder på«, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Slut med pomfritter og remo

Regeringen afsætter også betydelige midler til forskellige former for markedsføring, eksportfremme og ’kulinarisk diplomati’, som de kalder det, der skal styrke »den gastronomiske fortælling« om madlandet Danmark.

Et mere opsigtsvækkende punkt i planen er et nyt, ’gastronomisk rejsehold’, der skal løfte maden i især provinsen. Det er en af dansk mads ømme ligtorne, som blandt andre turistorganisationerne har plæderet for at få løftet. Mange turister er glade for at komme til landet men klager over for dårlig mad i sommerlandet - og ikke mindst forholdet mellem pris og kvalitet. Turister bruger meget færre penge på mad i sommerlandet end i de store byer.

Derfor skal der nu sendes et rådgiverkorps af madfolk ud til at hjælpe lokale spisesteder med at lave noget bedre, sundere og mere lokal forankret mad.

»Det betyder, at den lille bistro ved havnen kan få noget hjælp til at servere nogle alternativer til pomfritter med remo. Og få inspiration til nogle sundere retter med lokale råvarer, så man kan smage den danske natur på tallerkenen«, sagde fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Kasper Fogh, der er politik- og kommunikationschef i centrumvenstre-tænketanken Cevea og arrangør af det kommende Madens Folkemøde, roser regeringens tiltag:

»Noma og MAD er det mest kreative miljø i Danmark, og de betyder meget mere for Danmark end alt muligt andet. Det er jo fint, at man investerer i de dygtigste mennesker, dem der tiltrækker talent og opmærksomhed. Og rejseholdet er en løsning på et langsomt erkendt problem, at man i mange steder i Danmark har serveret for dårlig mad til for mange penge. Det er uholdbart for det danske turismeprodukt«.

De syv punkter

1. Gastronomi-akademi

Akademiet drives af som en public service-opgave af Komitéen for MAD symposium (MAD), der er et hjertebarn af Nomas René Redzepi. Ambitionen er at skabe et sted, der vil være internationalt eftertragtet og anerkendt. Akademiet skal være en form for efteruddannelse af kokke, og lave aktiviteter rettet mod borgerne.

Pris. 25,2 mio. kr. i perioden 2019-2022.

2. Sammentænkt markedsføring

Der gennemføres en langsigtet sammentænkning af de internationale og offentligt medfinansierede markedsføringsindsatser med henblik på at bruge gastronomi som en signatur for Danmark som fødevare- og turismeland.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Muligheden for at afholde Bocuse d’Or Europe i Danmark vil desuden blive undersøgt.

Pris: 6,0 mio. kr. i alt til initiativet i perioden 2019-2020.

3. World Food Summit - Better Food for More People

Miljø- og Fødevareministeriet årlige fødevarekonference ’World Food Summit – Better Food for More People’ har været afholdt tre år i træk, og fortsætter.

Pris: Initiativet afholdes inden for Miljø- og Fødevareministeriets eksisterende ramme.

4. Culinary diplomacy

Culinary diplomacy skal styrke den gastronomiske fortælling om Danmark internationalt. Der afsættes nye øremærkede midler til at fremme dansk gastronomi i forbindelse med de officielle erhvervsfremstød og ved særlige arrangementer på de danske repræsentationer.

Pris: 4,0 mio. kr. i alt til initiativet i perioden 2019-2022.

5. Eksportfremme - alliancer og forenkling

Udenrigsministeriets såkaldte ’Trade Council’ skal i højere grad inkorporere gastronomi i henholdsvis sine tilgængelige medieflader såvel som i den daglige rådgivning til de danske virksomheder inden for branchen.

Pris: Udgifterne afholdes inden for Udenrigsministeriets eksisterende ramme.

6. Gastronomisk rejsehold

Der etableres et Gastronomisk Rejsehold med et tredobbelt formål: 1. At styrke afsætningen af lokale fødevarer til spisesteder, der besøges af mange turister. 2. Hæve kvaliteten af de spiseoplevelser, der serveres til turister og lokale. 3. Bistå lokale ildsjæle med udvikling af eksisterende eller helt nye oplevelser med mad til turister (f.eks. kokkeskoler, østersture, øl-smagninger mv.) Indsatsen har særligt fokus på landdistrikter og områder uden for de større byer.

Pris: 4,8 mio. kr. i alt til initiativet i perioden 2019-2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

7. Pulje til kulinarisk udvikling

Formålet med puljen er at medvirke til udviklingen af den danske gastronomi ved at give støtte til innovative og nytænkende projekter eller udbredelse af eksisterende løsninger og at understøtte samarbejdet mellem forskellige aktører, der arbejder med at fremme gastronomien i Danmark.

Pris: 16,5 mio. kr. i alt til initiativet i perioden 2020-2022.


Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden