Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Kilde: Politiken / Lars Dahlager / Foto: Benny Kjølhede og Heidi Skibsted / Klip: Henrik Haupt

Din transport

Bliver trafikken på cykelstierne mere risikofyldt? Elkøretøjer kan få lov at drøne ind på cykelstierne

Politiet, trafikorganisationer og ulykkeseksperter er bekymrede ved udsigten til at få motoriserede skateboards og elcykler sendt ind blandt cyklisterne.

Din transport

Kan vi presse flere trafikformer ind på cykelstierne?

Det mener Folketinget, der har åbnet for at kunne sende blandt andet elløbehjul og motoriserede skateboards ind på cykelstierne.

Går det som planlagt, vil Færdselsstyrelsen i januar godkende bestemmelser, der gør det lovligt at anvende de eldrevne småkøretøjer i trafikken.

Det er imidlertid en beslutning, der bekymrer brugere og eksperter.

Rådet for Sikker Trafik forventer, at det vil skade trafiksikkerheden, hvis der åbnes for en lang række motoriserede køretøjer af vidt forskellig karakter: »Det vil utvivlsomt øge både utrygheden og risikoen på cykelstierne«, advarer rådet i et høringssvar.

»Vi er betænkelige ved – i den almindelige trafik – at tillade legetøj og ’sjove’ køretøjer, som må formodes særligt at appellere til børn og unge, som lægger op til kåd adfærd«, understreger organisationen.

Ligesom flere andre organisationer, der tager afstand fra ideen, peger rådet på erfaringerne fra andre lande, der har registreret et stigende antal ulykker som følge af blandt andet eldrevne løbehjul.

Ændringerne vil være til skade for trafiksikkerheden, forudser trafiksikkerhedseksperter.

Rigspolitiet advarer mod de små elkøretøjer

Også Rigspolitiet finder det meget betænkeligt: at tillade køretøjestyperne på veje, hvor færdselsloven gælder. Havarikommissionen for Vejtrafikulykker ser det som problematisk at åbne for de små køretøjer på veje og cykelstier og henviser til deres manglende styre- og bremseegenskaber.

Cyklistforbundet anser ændringerne for at være direkte kontraproduktive, når det handler om at mindske antallet af uheld og ulykker på vejene. Det vil gå ud over cyklisternes færdselssikkerhed, når små hurtigtkørende eldrevne løbehjul og skateboards kastes ind i trafikken blandt langsommere kørende cyklister, forudser organisationen.

Vognmandsbranchen frygter, at dens chauffører vil komme til at påkøre flere, fordi de nye køretøjer vil bidrage til de ifølge brancheorganisationen DTL i forvejen kaotiske forhold, som det er uhyre vanskeligt at få overblik over.

Chaufførerne skal orientere sig i en håndfuld spejle til alle sider og samtidig holde øje med det, der foregår foran køretøjerne, når de for eksempel skal dreje. Og så hjælper det ikke, hvis der pludselig kommer flere forskellige køretøjer i vekslende hastigheder at skulle holde øje med. Det kan svække trafiksikkerheden, mener DTL.

Samme bekymring har trafiksikkerhedseksperter på DTU, der ser en risiko for flere kollisioner, både med cyklister og ved mødet med biltrafikanter.

»Forskning viser, at ulykker med alvorlig tilskadekomst på tojulede køretøjer ofte opstår i kryds og rundkørsler, når bilister undlader at holde tilbage«, understreger universitetet.

Fremkommeligheden bl.a. på cykelstierne forventes således at blive yderligere presset

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvad vil man gøre ved den kraftige stigning i antallet af ulykker, regelændringerne ifølge erfaringerne fra andre byer vil medføre, spørger Københavns Kommune.

Den peger på, at det vil ramme cykeltrafikken i hovedstaden: »Fremkommeligheden bl.a. på cykelstierne forventes således at blive yderligere presset«. Det er et synspunkt, også Kommunernes Landsforening fremhæver.

Forbrugerrådet Tænk hæfter sig ved, at ingen relevante trafik- eller sikkerhedsorganisationer er taget med på råd ved udformningen af reglerne, og erklærer sig samtidig bekymret for, hvad det vil betyde for trafikbilledet.

Udlejere ser frem til at få adgang til de danske veje

Flere selskaber, der udlejer eller handler med for eksempel elløbehjul, bakker derimod op om tankerne, om end de gerne ser en højere tilladt hastighed for de små elkøretøjer. De tilføjer i høringssvarene, at de tager sikkerheden for brugerne og andre trafikanter alvorligt.

»Vi ser det som vores pligt at uddanne vores brugere og monitorere (overvåge, red.) brugen af køretøjet«, skriver Voi Technologi, en svensk virksomhed, der har opstillet udlejningsløbehjul i Stockholm, Madrid og Zaragoza.

Samme toner lyder fra det amerikanske selskab Lime, der i efteråret kortvarigt havde stillet cirka 200 eldrevne udlejningsløbehjul op på gader og pladser i København. De trak sig efter blot fem dage og indsamlede de små køretøjer igen. Ifølge virksomhedens egne oplysninger i høringssvaret blev de benyttet over 2.500 gange af over 1.500 brugere.

Lime fremhæver elløbehjulene som en CO2-neutral trafikløsning og ser det som rimeligt, at de tillades med en hastighedsbegrænsning på 20 km/t. Det »vil være passende i forhold til den normale trafik på cykelstierne«, hedder det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Transportordførere skal enes om forslaget

De nye regler kan indføres efter en ændring af færdselsloven, der åbnede for at tillade de små motoriserede køretøjer. I første omgang skal de alene være gældende i en forsøgsperiode, der endnu ikke er nærmere fastlagt.

Folketingets Transportudvalg skal mødes torsdag for at drøfte de mange høringssvar og den nærmere udformning af de regler, der skal tillade elløbehjul, motoriserede skateboards og selvbalancerende køretøjer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce