0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guide: 10 råd om god søvn

Alle mennesker sover dårligt i ny og næ. Accepter det, siger søvnforsker Birgitte Rahbek Kornum.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Grarup
Foto: Jan Grarup

søvn. Mange danskere har problemer med at sove. Læs søvnforsker Birgitte Rahbek Kornums råd til, hvordan du bedre når de søde drømme.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Har du søvnproblemer, er det vigtigt, at du går i seng på samme tidspunkt. Hver aften. Så oparbejder du en regelmæssig døgnrytme, du kan følge. Vores døgnrytme er styret af solens lys og gør, at hjernen lettere kan finde ro. Derfor sover man bedre om natten end om dagen – uanset hvor træt man er. Døgnrytmen er kroppens hjælpende hånd til, at man sover godt og får det optimale ud af søvnen. Folk, der sover på meget forskellige tider, får ikke nær så god en søvn. Af hensyn til døgnrytmen er det også vigtigt, at man står op på samme tid«.

LÆS ARTIKEL

»Mange vågner mange gange i løbet af natten. Nogle registrerer det knap nok, vender sig rundt og sover videre. Andre, der måske er nervøse for deres søvn i forvejen, bliver stressfyldte og frygter, at de nu ikke får nok søvn eller ikke falder i søvn igen. Men det er helt normalt at være vågen flere gange om natten. Alle mennesker vågner under søvn. Det er en del af et helt naturligt søvnforløb. Vi vågner måske fire-fem gange, fordi vores søvncyklus med de forskellige søvnstadier gentages gennem natten. Særligt i den sidste del af søvnen forekommer mange opvågninger, da vi der har den letteste søvn. Ingen ved, hvorfor vi vågner, men evolutionært kan man forestille sig, at det var smart at vågne med halvanden times mellemrum og tjekke børnene, at der ikke var nogen løver eller ildebrand og så sove videre«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts